Afgelopen week kreeg ik veel vragen over hoe je de interactie in je Facebookgroep op gang brengt.

Misschien herken je het wel: je groep is gestart en je leden stromen binnen, maar als je een bericht post, dan reageert er geen hond. Wat nu? No worries, Bassie weet raad 😉 Vaak kun je al met een of twee simpele berichten je interactie op gang brengen. Ik vertel je hoe!

Waarom interactie in je Facebookgroep zo belangrijk is

Als jij klanten wilt uit je Facebookgroep, dan heb je interactie nodig. Want zonder interactie zien je leden al heel snel je berichten niet meer.

Facebook richt zich namelijk op echte verbinding. Om deze reden heeft een Facebookgroep ook een veel hoger (organisch) bereik dan een Facebookpagina (meer hierover in mijn blog “Waarom het NIET slim is om je Facebookpagina te koppelen aan je Facebookgroep”). Facebookgroepen draaien om interactie, ze zijn bedoeld om mensen met elkaar in contact te brengen.

Maar als jij niets post in je groep, of niet de content plaatst die mensen willen zien, dan wordt het knap lastig…

Goede fundering is key: zorg dat je de juiste mensen in je groep hebt

Het is een open deur en toch gaat het hier vaak al mis: zorg dat je de juiste mensen in je groep hebt. Ben jij bijvoorbeeld een businesscoach die ervaren ondernemers helpt met het behalen van hun hoogste potentieel? Dan bereik je weinig als er vooral starters in je groep zitten. Deze leden herkennen zichzelf niet in je berichten, en zullen daardoor niet of nauwelijks reageren.

Zorg dat je berichten aansluiten bij je doelgroep

Een ding dat echt belangrijk is voor je interactie, is je type content. Zorg dat je berichten aansluiten bij jouw doelgroep. Waar hebben zij behoefte aan? Wat willen jouw mensen graag weten? Vraag het ze eens en ga er vervolgens dieper op in. Laat zien dat jij de expert bent in datgene waar zij hulp bij nodig hebben. Je zult zien dat het werkt!

(Om deze reden bereik je ook meestal niets als je klakkeloos berichten kopieert uit andere groepen, hoe leuk ze het daar ook doen. Waarschijnlijk hebben deze groepen een andere doelgroep dan jij en slaat de gekopieerde post bij jouw mensen de plank volledig mis.)

Kim Buining Live dag Communitybouwers

Mijn allergrootste tip: Laat jezelf zien – je ECHTE zelf

Laat jezelf zien! Wees open en benaderbaar. Pas dan maak je echte, eerlijke verbinding met je mensen. Wees daarom ook niet bang om je kwetsbaar op te stellen. In kwetsbaarheid schuilt juist kracht!

Vertel bijvoorbeeld niet alleen over je successen, maar ook over die grote fout die je hebt gemaakt, en van hebt geleerd.

Je klant is niet de enige die fouten maakt. Mensen vinden het fijn om zich in een ander te herkennen. Hoe meer overeenkomsten er zijn tussen jou en je leden, hoe eerder zij zich veilig voelen en zich openstellen.

Pas als mensen het gevoel hebben dat ze je kunnen vertrouwen, weten dat jij degene bent die ze echt begrijpt en ze kan helpen met datgene waar zij mee worstelen, zullen ze bij je kopen.

Weet je wat hierbij trouwens ook supergoed werkt? LIVE gaan 😍

I know, freaking eng! Maar zoals ik ook vertel in mijn boek is dit echt een megagoede booster! Wees helemaal jezelf, zonder filters of perfecte achtergronden. Gewoon puur zoals je bent, in jouw eigen omgeving. Deel jouw verhaal, en vraag je volgers wat hun verhaal is. Als jij echt aanwezig bent en oprechte interesse toont in jouw mensen, hen echt wilt helpen, dan volgt het gesprek vanzelf.

Gratis checklist: 20 content-ideeën die zorgen voor meer interactie in jouw groep

Ik heb inmiddels al heel wat Facebookgroepen gereanimeerd. Gewoon met een paar simpele berichten. En een tijdje geleden heb ik een daarover checklist gemaakt. Hierin vind je 20 voorbeeldberichten die geschikt zijn voor verschillende niches. Heb jij de checklist al?

Download nu mijn checklist en ontdek hoe je met een paar berichten jouw groep mega-actief maakt. Zonder ads en ingewikkelde marketingtrucs. Puur vanuit verbinding.

Download mijn checklist >> verdubbel de interactie in jouw groep <3


Pssst, ben jij al lid van de Facebookgroep Ambitieuze coaches? In deze community vind je wekelijks live-uitzendingen waarin ik vertel hoe ik in no time klanten werf uit mijn groep!

community-facebookgroepen-facebooktips-kimbuining

 

 

 

 

 

 


Ook interessant: