Een betaalde Facebookgroep. Veel ondernemers dromen ervan, Manon Toma, merk- en conceptstrateeg, deed het gewoon. In haar betaalde Facebookgroep helpt ze (business)coaches, consultants, content creators en creatieve ondernemers met hun online zichtbaarheid en expertstatus. In mijn community Ambitieuze coaches vroeg ik haar het hemd van het lijf.

Manon, wat fijn dat je er bent! Hoe kwam je als merkstrateeg op het idee om met een betaalde Facebookgroep te werken?

Ik ben merkstrateeg. Dat ben ik uiteraard niet van de een op de andere dag geworden. Een jaar of zeven geleden startte ik als zelfstandige, toen nog echt als grafisch ontwerper en webdesigner. Juist in die tijd verschenen al die gratis online ontwerpprogramma’s, waaronder Canva. Als grafisch ontwerper had ik daar natuurlijk best last van. Tot ik besefte: ik kan er iets van vinden, maar ik kan ook proberen om het in te zetten.

Ik startte een Facebookcommunity: do it yourself, tips and tricks, allemaal rondom dat Canvafenomeen. Natuurlijk kun je leren hoe Canva werkt, maar een goed design maken, daar heb je toch echt meer kennis voor nodig. Ik ging dus communitybouwen, zoals jij het noemt. Ik deelde supersimpele tips, maar mensen waren hooked. De groep groeide in no time uit tot 3000 leden. Ik haalde er ook veel klanten uit, want mensen zagen dat ik mijn trucje kon doen in Canva en bereikten het punt dat ze het niet meer zelf wilden doen. Binnen de kortste keren was ik volgeboekt.

Een paar jaar later werd ik ziek en kreeg ik andere prioriteiten. Ik was even helemaal klaar met social media en sloot mijn Facebookgroep. Ik mikte al die 3000 leden eruit. Maar ik was wel zo slim om de content die erin stond te bewaren. 3 maanden geleden kreeg ik er weer zin in en besloot ik mijn ‘kliekje’ opnieuw in te zetten. Ik wilde het alleen niet meer gratis doen; het werd een product. Daar ben ik eigenlijk nog steeds mee aan het spelen en tot nu toe gaat dat wel goed.

Mensen moeten nu betalen om lid te worden. Hoe kwam je op het idee om dat te doen?

Mijn leden betalen op dit moment nog een eenmalig bedrag voor onbeperkte toegang. Dat was het actie-idee. Ik dacht: ik gooi er gewoon een laagdrempelig prijsje tegenaan, zodat het nog wel even die mensen afremt die zich overal maar lukraak aanmelden. Want die heb je natuurlijk ook, van die mensen die in 83.000 verschillende groepen zitten en waarvan je je afvraagt of ze er wel echt iets aan hebben, en of het wel het echt jouw mensen zijn. Dus ik dacht: nou, ik doe een soort symbolisch prijsje. Zo’n prijsje dat je ook kwijt bent als je een keer bruncht bij Starbucks.

Bestaat deze betaalde Facebookgroep uit precies dezelfde content als je vorige groep?

De content is hetzelfde als in mijn oude Facebookgroep, maar ik heb alles nu ingedeeld in 3 pijlers: het positioneren van jezelf als merk, het presenteren en het promoten.

Het begint dus met je positionering en je personal branding. Vervolgens het presenteren: je design en visuele identiteit. Bij het promoten maak je dan de vertaalslag. Naar Pinterest, bijvoorbeeld, of Instagram. Of naar een e-book. Mensen doorlopen dus een soort cursus. Het heeft een goede opbouw en er zit waardevol materiaal in. Hiermee help ik mensen een aantal treden de ladder op. Vooral de mensen die het heel graag zelf willen doen. Die bijvoorbeeld nog niet de middelen hebben om het uit te besteden. Ik voeg er ook nieuwe content aan toe. Zo gaf ik onlangs een masterclass, exclusief voor de mensen in mijn groep.

TIP: “KISS – Keep it simple, stupid. Dat is echt mijn mantra. Je moet eigenlijk zo lui mogelijk zijn. Kies 1 kanaal en zet dat gewoon supergoed neer. Je zult zien dat je daarmee veel meer resultaten behaalt dan wanneer je van hot naar her vliegt!”

Wat vind je ervan om een training te geven via Facebook, in plaats van in een ‘echt’ online programma?

Ik ben fan van Facebookgroepen en vind het ook heel goed werken. De eerste fase is eigenlijk je onderzoeksfase, maar dat is tegelijkertijd ook je marketing. Voordat je gaat ontwikkelen, maak gewoon een minimal viable product – de meest uitgeklede, kale vorm van je cursus. Ga dat verkopen of deel je ideeën daarover. Je kunt bijvoorbeeld een filmpje maken of een post uitwerken en op die manier feedback vergaren. Dat kun je weer meenemen in je ontwikkelfase. Zo laat je dat eigenlijk als een cyclus doorlopen zodat die binnenkant, je cursus, steeds beter wordt. Want die blijf je ook steeds bijschaven.

Je hebt een soort van membership. Je leden betalen een eenmalige bijdrage. Sommige mensen werken met maandelijkse bedragen. Waarom koos jij ervoor om dat niet te doen?

Dat vond ik alweer te veel gedoe. Ik ben luie hork wat dat betreft. Ik kan wel werken met een maandabonnement, maar dan moet ik dat allemaal weer gaan regelen, dus ik dacht: nou, dan doe ik het gewoon ff zo. Volgens mij heb ik nu 65 leden. Ik ben natuurlijk geen influencer met 100.000 leden. Als die roepen dat ze een membership gaan doen, zijn die aantallen natuurlijk meteen groter. Maar het is een fijne manier om het programma te testen. En het werkt wel. De mensen zijn wel blij en daar gaat het me om. Ondertussen kan ik een beetje voelen waar behoefte aan is.

Wat doe je in je betaalde Facebookgroep en wat doe je daarbuiten? Waar maak je dat onderscheid?

Iets dat je heel vaak hoort, is dat je continu waarde moet delen. Je moet vooral alles durven geven. Ik ben heel erg voor het delen van geweldige content, maar ik wil mensen niet overweldigen. Daarom geloof ik dat ik niet alles moet delen. Dan wals ik over mensen heen. Ik wil mijn content gefaseerd delen. Steeds een lepeltje geven, niet meteen een heel bord eten door de mik douwen.

Je probeert het een beetje gedoseerd te laten lopen, zodat je volgers steeds iets meer bekend raken met waar jij in gelooft. Als je mensen platwalst en overweldigt, denken ze al snel: ja, laat maar. Ik heb al zo veel, ik hoef niet meer. Ik zit vol. Je wilt niet dat mensen een terugtrekbeweging maken naar aanleiding van je content, maar dat ze hebberig worden. Dat ze willen weten wat hier nog meer achter zit. Ze moeten ook het gevoel hebben dat ze het kunnen.

Goede dosering is essentieel. Zo zie ik ook online programma’s voorbijkomen waarin per week 1 les wordt vrijgegeven. Ik vind het niet slim om dat zo te doen. Ieder mens leert zo anders. Sommigen lezen eerst de eerste en laatste paar pagina’s van een boek, of ze bladeren er een beetje doorheen. Ik deel mijn kantoor met een opleidingskundige en zij heeft me dit geleerd. Daar ben ik blij om. Zelf ben ik ook iemand die er eerst een beetje doorheen wil klikken.

Ik las laatst in een onderzoek dat bij die massive online open courses, MOOC’s, slechts 5 tot 10 % de cursussen daadwerkelijk afrondt. Veel mensen kijken naar de conversie in de winkelmand, maar ik kijk veel liever naar wat ze door mijn cursus bereiken. Wat het hen oplevert. En dan maar minder mensen in dat programma. Ik denk dat als je focust op de lange termijn, dat dat de weg is.

Precies, Manon. En vergeet niet: de meeste mensen die tevreden zijn, kopen wel twee of drie programma’s. Dus uiteindelijk verdien je daar meer op!

Deel jij je masterclasses ook buiten je betaalde Facebookgroep, of deel je die diepere kennis alleen met je leden?

Ik hou het echt een beetje exclusief. Wat ik wel doe, is dat ik een klein stukje eruit haal en daar een Instagramstory van maak. Zo gaf ik laatst een masterclass waarin ik vertelde hoe je Trello kunt inzetten voor je online cursus. Ik heb daar toen een aantal filmpjes van gedeeld, om mensen lekker te maken, maar hoe het er echt van a tot z uitziet, dat vind je alleen in de masterclass.

Je startte dit membership als een experiment. Heb je er nog grote plannen voor?

Nu ik er weer mee bezig ben merk ik hoe leuk ik het vind en hoe erg ik het gemist heb. Ik doe dingen  wel anders dan bij mijn eerste groep. Ik wilde daar toen ook zoveel, en was daar veel te veel tijd mee kwijt. Het leukst vind ik om dingen uit te leggen. De kennis overdragen. Nu is dat voor een eenmalig bedrag, maar als het straks echt een beetje loopt, kan ik misschien ook wel per kwartaal rekenen, zodat je een kwartaal lid bent en in principe binnen dat kwartaal die 3 eenheden kunt bekijken en mee kunt doen aan een Q&A of een masterclass.

Ja, dat is wel een goede denk ik. Het is een instapproduct om jou beter te leren kennen en van daaruit meer.

Ja, ik merk heel erg dat er twee groepen zijn. Er zijn mensen die snel willen dat ik 1-op-1 met ze aan de slag ga. Maar er zijn ook mensen die eerst een beetje willen proeven en kennismaken, en dan kunnen ze naar de Facebookgroep.

Wat is jouw doel voor 2020? Waar werk jij de komende maanden naartoe?

Wauw, mooie vraag! Sowieso is deze tijd natuurlijk best raar. Voor mij ook omdat ik binnen een risicogroep val. Ik ben nu veel thuis, waar ik bezig ben met het creëren van content en klanten help in mijn 3- of 6-maandentraject. Daarnaast heb ik mijn boek weer opgepakt. Daar was ik mee begonnen voordat ik ziek werd en ik hoop het dit jaar af te krijgen.

Wat leuk! Waar gaat je boek over?

Mijn boek gaat over personal branding en positionering. Ik denk dat dat juist in deze tijd een superbelangrijk onderwerp is. Veel mensen zien het als iets optioneels, terwijl het juist iets essentieels en fundamenteels is. Daar geloof ik echt in.

Ik geloof ook echt dat als je het hebt over Facebookgroepen, persoonlijkheid is uiteindelijk doorslaggevend in je succes. Anderen kunnen ook leren wat jij kunt, maar jouw blikveld, jouw mening, jouw ‘softskills’ erbij, dát maakt het tot een mooi geheel. Daar kun je leuk mee spelen. Je hoeft ook niet iets uitzonderlijks te kunnen, maar wat je doet, dat moet je wel uitzonderlijk goed doen. Dan word je vanzelf bekend.

Dankjewel voor je tips, Manon!

Bekijk het volledige interview in de community Ambitieuze coaches, of beluister de audio in mijn podcast.


Pssst, ben jij al lid van de Facebookgroep Ambitieuze coaches? In deze community vind je wekelijks live-uitzendingen waarin ik vertel hoe ik in no time klanten werf uit mijn groep!

community-facebookgroepen-facebooktips-kimbuining

 

 

 

 

 

 


Ook interessant: