Hoeveel tijd kost het om een groep WINSTGEVEND te maken? Deze vraag ontving ik onlangs in mijn mailbox. Ik ben ervan overtuigd dat je je Facebookgroep in no time winstgevend kunt maken, mits je de basis op orde hebt. Ik leg uit hoe je dat doet.

Stop met zenden, start met verbinding

In de praktijk zie ik regelmatig ondernemers die veel tijd besteden aan social media, maar die daarbij totaal geen focus hebben. Ze posten maar gewoon wat. Het is alsof ze een doos flyers pakken, alles in de lucht gooien en dan maar hopen dat het bij de juiste persoon in de brievenbus belandt. Kleine tip van Bassie: dat werkt dus niet. Het is vooral enorm zonde van je tijd en energie.

Als je een winstgevend bedrijf wilt, is het belangrijk dat je stopt met zenden en start met het maken van verbinding. Vooral wanneer je klanten wilt zonder daarvoor te adverteren.

Elke zondag upload ik om 16.00 uur Nederlandse tijd een vlog met praktische tips op mijn YouTubekanaal. Heb je een vraag waar je heel graag antwoord op wilt? Mail naar team@kimbuining.com of stel je vraag onder mijn laatste video.

Goede interactie gaat verder dan leuke reacties

Een goede basis is essentieel is voor een winstgevende community. Daarom is dit in mijn Community Club ook het eerste waar we mee aan de slag gaan. Deze basis bestaat uit twee fases. In fase 1 zorgen we ervoor dat je de juiste leden in je groep krijgt. In fase 2 gaan we aan de slag met de interactie in je groep, zodat je een hechte relatie opbouwt met jouw mensen en echte verbinding maakt.

Goede interactie gaat verder dan leuke reacties; je wilt weten wat er in het hoofd van je volgers speelt, wat zij nodig hebben om vooruit te komen. Daarnaast wil je dat zij voelen dat jij degene bent die ze verder kan helpen, omdat jij de expert bent in je branche. Want pas als mensen jou kennen en vertrouwen, zullen ze van je kopen.

Als je de basis op orde hebt, kan het snel gaan

Dus, hoe lang duurt het nou om je groep winstgevend te krijgen? Als je de basis op orde hebt, kan het snel gaan. Soms is dat binnen een maand, soms binnen 2 maanden, maar ik heb ook clubmembers die al binnen 2 weken klanten krijgen uit hun Facebookgroep. Bij de training Reanimeer je Facebookgroep kreeg ik zelfs bericht van iemand die na 3 dagen al een klant uit haar groep had. Puur door een live! Doordat haar basis stond als een huis, ging de rest als een sneltrein.

Zorg dat wat je deelt ertoe doet

Is het daarbij nodig om elke dag te posten? Het kan helpen, vooral als je de interactie en je relatie op gang wilt brengen, maar wat nog veel belangrijker is, is dat je deelt wat ertoe doet. En daarvoor hoef je niet continu online te zijn. Als jij een strategie hebt en weet waar je heen wilt, kun je namelijk heel veel inplannen. Die strategie hoeft niet eens ingewikkeld te zijn (sterker nog, ik heb gewoon een stappenplan dat je kunt volgen); het gaat erom dat je bewust nadenkt over wat je doet. Als je dat weet, kun je met focus aan de slag en kost het helemaal niet veel tijd om je Facebookgroep winstgevend te maken. Ik heb zelfs clubmembers die maar 4 tot 6 uur per maand nodig hebben. Zo simpel kan het echt zijn.

Het hoeft niet meteen perfect

Het belangrijkst is dat je je vol op je mensen richt. Ook al heb je maar 40 mensen in je groep, als je al weet dat 5 daarvan fantastisch zijn, ga dan 1 of 2 maanden all in met hen. Je zult zien dat het resultaat oplevert.

Blijf vooral niet hangen in je perfectionisme. Je hebt geen perfecte omslagfoto nodig voordat je kunt verkopen, zelfs geen salespage. Ga verbinden, en ga vanuit verbinding verder verkopen. Stuur daarna maar een tikkie en stuur de factuur er verder achteraan. Je kunt alles later nog mooier maken. Begin eerst met wat ertoe doet, want dat is waar het om gaat.

Sta jij al vol in verbinding met jouw mensen, of werk je nog aan je basis? Ik ben heel benieuwd. Laat je het hieronder weten?

Je las een artikel van Kim Buining, auteur en community-expert

Klaar voor meer klanten? Kom in actie!

 

Foto’s: Chelsea Mabry