Wat doe je als Facebook of Instagram stopt? Heb jij dan nog wel klanten? Word niet afhankelijk van een platform. Ik leg uit hoe je problemen voorkomt.

Waarom je niet afhankelijk moet zijn van een platform

Door de nieuwe adverteerupdate van Facebook liggen bij veel ondernemers de advertenties eruit. De gevolgen daarvan zijn enorm. Als je op dit moment afhankelijk bent van advertenties, ervaar je waarschijnlijk dat je minder leads krijgt en dus minder inkomsten.

Zit jij in deze situatie of maak je je zorgen dat jou dit ook kan overkomen? In deze Instagramvideo vertel ik hoe je problemen voorkomt.

Loop geen risico

Tony Robbins zei het laatst treffend: Als je afhankelijk bent van bepaalde platformen, loop je risico als ondernemer. Ik ben het hiermee eens. Stel dat je volledig afhankelijk bent van Instagram en dat platform ermee stopt, dan ben je gewoon de sjaak!

Communitybuilding is meer dan je platform

Misschien denk je nu: Maar Kim, jij bent toch van de Facebookgroepen? Hoezo zeg je dit?

Dat zit zo: ik ben van de Facebookgroepen omdat ik geloof in communitybuilding. En community’s werken op dit moment het allerbeste op Facebook. Daar is de interactie het hoogst en zijn de meeste mensen aanwezig. Maar ik geloof ook dat ik daar niet 100% afhankelijk van moet zijn.

Zorg dat je als ondernemer een fanbase hebt

Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf ook doordraait als social media stopt? Zorg dat je een community bouwt; een fanbase. Want dat is wat elke ondernemer nodig heeft.

Kijk naar bekende ondernemers: ze hebben allemaal een MEGA fanbase. Mensen die hen al jaren volgen en alles van hen kopen. Dit komt doordat ze verbinding hebben met hun volgers.

Alleen maar adverteren = leads kopen

Pas ook op dat je niet volledig afhankelijk wordt van advertenties. Begrijp me niet verkeerd, met adverteren op zich is niks mis. Maar als je alleen adverteert, koop je als het ware je leads, wat betekent dat je elke maand opnieuw die mensen bij elkaar moet schrapen.

3 voordelen van een community

Bij een community gaat dit anders. Daar komen mensen bij je binnen en bouwen ze een relatie met je op. En hoewel ze misschien nu nog niet klaar zijn om bij je te kopen, zijn ze dat over 2 of 3 maanden misschien wel.

3 voordelen van een community op een rij:

  1. Je hebt minder last van concurrentie, want mensen kiezen voor jou, omdat ze jou leuk vinden.
  2. Door de juiste vragen te stellen ontdek jij wat mensen nu van jou willen kopen.
  3. Plus het meest waardevolle van allemaal: je hebt oprechte verbinding.

Fans gaan met je mee naar een volgend platform

Zorg voor verbinding, voor fans, en je zit nooit meer zonder klanten. Want je fans gaan gewoon met je mee naar een ander platform als Facebook of Instagram stopt.

Je zult zien dat je dan nooit meer last hebt van dit soort veranderingen.

Ik ben benieuwd wat je vindt van deze tips. Deel je het hieronder in de comments?  

Wat doe je als Facebook stopt Kim Buining adverteren op Facebook communitybuilding community's Facebookadvertenties Instagram stopt Facebookgroep

Volg mijn webinar Start jouw Facebookgroep en verkoop vanuit verbinding!

Ben jij al een paar jaar coach maar lukt het je maar niet om klanten te krijgen?

Start een Facebookgroep en verkoop vanuit verbinding!

In dit webinar leer je:

  • Waarom elke succesvolle coach een community (op Facebook) heeft
  • Hoe je in 4 praktische stappen jouw Facebookgroep aanmaakt
  • Hoe je ervoor zorgt dat je de juiste mensen aantrekt voor jouw groep zodat je continu gesprekken krijgt met jouw ideale klant.

Wees niet bang: dit wordt geen webinar van 3 uur waarin je alleen maar inspiratie krijgt. We gaan direct aan de slag.

JA! Ik wil deze kennis!

Foto’s: [Kimberly D] Photography