Ik ben ervan overtuigd dat de meeste coaches geen ingewikkelde funnels nodig hebben om hun diensten of programma’s te verkopen. Ik leg uit waarom.

Funnels staan direct contact in de weg

Het klinkt allemaal heel logisch: mensen komen via allerlei wegen binnen, veranderen van bezoekers in leads en worden vervolgens je prospects. Ondertussen kun je taggen waar ze mogelijk op geklikt hebben of waar ze interesse in hebben. Leuk voor je stats en wellicht ook voor opvolggesprekken, maar hoe lang duurt het op deze manier voordat mensen klant bij je worden? Sterker nog: voordat ze er überhaupt aan toe zijn om klant bij je te worden?

Je maakt het jezelf alleen maar extra moeilijk

In de praktijk zie ik dat veel coaches en therapeuten moeite hebben met al dat funnelgedoe. Waarom? Ze hebben geen marketingopleiding gedaan. Herken je dit? Voordat je jezelf dat allemaal eigen maakt ben je al gauw maanden verder. Enorm zonde. Niet alleen van je tijd en energie (en vaak ook van je geld), maar ook voor alle mensen die jouw hulp NU al nodig hebben.

Ga voor oprechte verbinding

Hoe fijn is het als je in plaats van die funnels al meteen in contact staat met jouw ideale klant? Dit is dé reden waarom een Facebookgroep onmisbaar is voor coaches. Met een groep maak je directe en oprechte verbinding met mensen die perfect bij jou en je diensten passen. Zonder e-maillijst of ingewikkelde marketingtrucs. Zo simpel kan het echt zijn! 

Je ideale klant is dichterbij dan je denkt

Kun jij op dit moment meer omzet gebruiken? Dan heb ik een tip: ga eens in je omgeving na wie jouw hulp kan gebruiken. Je ideale klant is namelijk dichterbij dan je denkt.

Heb je bijvoorbeeld mensen in je Facebookgroep waarvan je zeker weet dat je ze enorm goed zou kunnen helpen? Oud-klanten die baat kunnen hebben bij een opfrisser of een vervolgtraject? Of mensen die op dit moment al een traject bij je volgen, maar die nog meer van je kunnen gebruiken? Neem contact op en bedenk simpele acties.

Ga eens gewoon met je mensen in gesprek. Kijk wat ze willen, doe een paar zoom- of skypecalls, maak een paar lessen. Begin gewoon. Want hoe moeilijker je het maakt, hoe perfectionistischer je wordt, hoe meer faalangst je ook ontwikkelt en hoe minder focus je hebt in je vak.

Je hoeft echt geen commerciële keukenverkoper te worden

Ik zeg altijd: het draait om verbinding. Je hoeft echt geen commerciële keukenverkoper te worden en mensen iets door hun strot heen te drukken. Het gaat er puur om dat je eens kijkt hoe het met je mensen gaat en of je ze verder kunt helpen. Pak je plek en leiderschap. Je bent hier om mensen te helpen meer uit hun leven te halen. Je hebt een missie, een droom.

En het is mijn doel om je te pushen, zodat je uit die verrekte comfortzone komt en er gewoon vol voor gaat. Dat je geld gaat verdienen en moeiteloos gaat verkopen, want dat hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn.

Ik ben heel benieuwd wat je vindt van dit artikel. Laat je het in de comments hieronder weten?

Waarom je geen ingewikkelde funnels nodig hebt om te verkopen Kim Buining Facebookgroep Winstgevende Facebookgroepen Community Club Sales Online Community's

Je las een artikel van Kim Buining, auteur en community-expert

Klaar voor meer klanten? Kom in actie!

Foto’s: Chelsea Mabry