Wist jij al dat het NIET slim is om je Facebookpagina te koppelen aan je Facebookgroep? Deze koppeling heeft een negatieve invloed op je bereik. In deze blog vertel ik alles wat je moet weten over de koppeling (en ontkoppeling!) tussen je groep en pagina.

Facebook wil dat jij als ondernemer gaat adverteren

Een van de grootste verschillen tussen een Facebookgroep en een Facebookpagina is het organisch (= niet betaald) bereik. Een pagina heeft veel minder bereik dan een groep. Slechts een klein percentage van de mensen die jouw Facebookpagina liken, zien daadwerkelijk je berichten. Dit komt door het verdienmodel van Facebook: de advertenties. Facebook herkent aan je pagina dat je een bedrijf hebt en wil dat jij als ondernemer gaat adverteren voor meer zichtbaarheid. Betalen dus!

(Hetzelfde is trouwens aan de hand op Instagram, dat sinds een paar jaar in handen is van Facebook: met een zakelijk Instagramaccount heb je minder organisch bereik.)

Maar tegelijkertijd heeft Facebook een missie: “to give people the power to build community and bring the world closer together.” En daarvoor zijn er Facebookgroepen.

In Facebookgroepen komen mensen samen om te praten over dingen die ze gemeen hebben. Ze vragen elkaar om advies, of zoeken steun in moeilijke situaties. Ze delen waar ze blij van worden.

Facebookgroepen zijn bedoeld om mensen te verbinden, voor interactie, en Facebook helpt daar graag bij. Berichten die je plaatst in een groep, bereiken hierom veel meer volgers dan berichten die je plaatst op een pagina. Facebook wil liever dat mensen met elkaar praten dan dat ze zomaar jouw verkooppraatje voorbij zien komen.

Dus, wat gebeurt er wanneer je jouw Facebookgroep en zakelijke pagina koppelt? Juist: dan ziet Facebook je groep als een bedrijf en keldert je bereik.

Hoeveel tijd je er dan ook in stopt…

Hoeveel berichten je dan ook plaatst…

Hoe vaak je ook live gaat…

De leden van je groep zien er veel minder van, en daardoor loop je waardevolle contactmomenten mis met jouw mensen. Enorm zonde!

Voor iedereen die denkt dat het allemaal wel meevalt: Bassie probeerde het uit…

Een paar weken terug volgde ik een online discussie over het negatieve effect van deze koppeling. Het zou allemaal wel weer meevallen, las ik. Bassie dacht: dat probeer ik eerst eens even uit! Ik koppelde mijn bedrijfspagina aan mijn groep en keek een maand lang wat er gebeurde…

Vrijwel direct was het effect te zien 😭

  • Als ik live ging vanuit mijn paginanaam, kregen heel veel mensen geen melding meer om te gaan kijken.
  • Posts kregen een stuk minder bereik.
  • De engagement ging flink naar beneden doordat nieuwe leden niet zagen dat ik een bericht plaatste en ik geen melding kreeg van een groot deel van de nieuwe posts.

Tip van Bassie: doe dit dus niet en koppel gelijk je pagina los! Het bereik gaat overal flink naar beneden.

Waar zie je of je pagina en groep zijn gekoppeld? En als ze zijn gekoppeld, hoe krijg je ze dan weer losgekoppeld? Ik leg het hieronder uit.

Hoe koppel je je Facebookpagina en Facebookgroep weer los?

Had je je pagina al aan je groep gekoppeld? Zo koppel je deze los:

  • Klik vanuit het nieuwsoverzicht in het linkermenu op “Groepen” en selecteer je groep.
  • In je groep klik je in het linkermenu op “Groep beheren”.
  • Klik op “Meer” > “Groepsinstellingen bewerken”.
  • Als je al een gekoppelde pagina hebt, dan staat deze weergegeven bij “Gekoppelde pagina’s”.
  • Klik naast “Gekoppelde pagina’s” op “Gekoppelde pagina bewerken”.

  • Als je de koppeling van je pagina wilt verwijderen, klik je op “Gekoppelde pagina bewerken” en  vervolgens op “Koppeling met pagina verwijderen”.


That’s it.
Tijd voor #interactieindetaxi!


Naast het bereik, is het grote voordeel van een groep dat je echt een relatie opbouwt met jouw mensen

En daar gaat het om! In je Facebookgroep sta je direct in contact met jouw mensen: de mensen die precies passen bij wat jij doet en waar jij voor staat. Want alles draait om verbinding. Pas als je er echt bent voor de mensen in je groep, en elkaar goed leert kennen, gaan mensen je vertrouwen en zien ze jou als de expert. Je zult zien wat voor resultaten dat oplevert!


Pssst, ben jij al lid van de Facebookgroep Ambitieuze coaches? In deze community vind je wekelijks live-uitzendingen waarin ik vertel hoe ik in no time klanten werf uit mijn groep!

community-facebookgroepen-facebooktips-kimbuining

 

 

 

 

 

 

 


Ook interessant: