Wat is het verschil tussen psychografie en demografie en waarom is het belangrijk naar psychografie te kijken wanneer je een Facebookgroep aanmaakt of wilt laten groeien? Ik leg het uit in deze blog.

Bij community’s die niet goed groeien of waarin nauwelijks interactie is, valt me vaak iets op. Ze zijn vooral gefocust op de demografische gegevens van hun leden en houden weinig rekening met de psychografische. Enorm zonde, want je bereikt mensen veel beter (en effectiever) als je inzicht hebt in hun psychografische gegevens.

Het verschil tussen psychografie en demografie

Psychografie en demografie zijn allebei manieren om mensen in groepen in te delen. Dit is handig als je een bepaalde groep mensen wilt bereiken. Maar waar demografie zich richt op de externe kenmerken van mensen, richt psychografie zich op de innerlijke – hun waarom.

Veel ondernemers denken dat mensen met dezelfde demografische eigenschappen ook dezelfde psychografische eigenschappen hebben, maar dit is niet altijd waar.

Demografie: puur feitelijke gegevens

Bij demografie kijkt je naar kwantitatieve eigenschappen van mensen.

  • Hoe oud zijn ze?
  • Waar wonen ze?
  • Waar werken ze?
  • Hebben ze kinderen?

Eigenlijk zijn het puur feitelijke gegevens die je kunt opzoeken. Dingen die toetsbaar zijn.

Psychografie: beleving en gevoelens

Bij psychografie kijk je naar de beleving van mensen.

  • Waar denken ze aan?
  • Waar verlangen ze naar?
  • Wat vinden ze belangrijk?

Het gaat veel meer over hoe iemand zich voelt. En als jij een band wilt opbouwen met de mensen in je community, is het essentieel dat je dit weet. Waar lopen ze tegenaan? Waarom worden ze lid van jouw community?

Wil jij dit jaar een Facebookgroep starten? Of heb je al een Facebookgroep, maar kan die wel een flinke boost gebruiken? Meld je dan aan voor mijn webinar Start jouw Facebookgroep!

Zo krijg je inzicht in de psychografie van je mensen

Als je kijkt naar jouw mensen…

  • wat dan is hun grootste frustratie?
  • waar zijn ze enorm trots op?
  • wat willen ze graag bereiken in hun leven, maar lukt ze op dit moment niet?

Een effectieve manier om dit in kaart te brengen is door goed te kijken naar je meest recente klanten. Wat vertelden zij? Waar liepen ze tegenaan? Schrijf het eens helemaal uit in hun eigen woorden. Zie je dan een rode draad?

Waarom psychografie belangrijk is

Waarom is het zo belangrijk om de psychografie van je mensen helder te hebben? Omdat je echte, oprechte verbinding wilt maken. Je wilt dat mensen je gaan volgen en denken: Wauw, jij bent leuk! Hier haal ik wat uit!

Je kunt mensen pas echt goed helpen als je precies weet waar ze hulp bij nodig hebben, welke doelen ze willen behalen en wat daarbij waardevol voor ze is. Als je hier vol op focust, is je aanbod altijd een succes.

Ik ben benieuwd wat je vindt van deze tips. Laat je het hieronder in de comments weten?

Waarom de psychografie van je Facebookgroep belangrijker is dan de demografie Kim Buining Winstgevende Facebookgroepen Community

Start een Facebookgroep en verkoop vanuit verbinding!

Ben jij er klaar voor om dit jaar echt je omzetdoelen te behalen? Om moeiteloos klanten te werven? Zonder ingewikkelde funnels en ander marketinggedoe, puur vanuit verbinding? Meld je dan aan voor mijn webinar Start jouw Facebookgroep!

In dit webinar leer je:

  • waarom elke succesvolle coach een community (op Facebook) heeft;
  • hoe je in 4 praktische stappen jouw Facebookgroep aanmaakt;
  • hoe je ervoor zorgt dat je de juiste mensen aantrekt voor jouw groep, zodat je continu gesprekken krijgt met jouw ideale klant!

Wees niet bang, dit wordt geen webinar van 3 uur waarin je alleen maar inspiratie krijgt. We gaan direct aan de slag!

Ben jij klaar voor een winstgevende Facebookgroep?

JA! Ik wil meer klanten en ga voor #actieindetaxi!

Foto’s: Chelsea Mabry