Wat is de grootste fuck-up die ondernemers maken bij een challenge? Deze fout kostte mij duizenden euro’s. Wil je weten wat er misging en ben je benieuwd wat wel werkt? Lees dan gauw verder!

De voordelen van een challenge

Een challenge is een fantastische manier om te lanceren, vooral als je graag met groepen werkt of in 1 keer een omzetboost wilt. Het is ook nog eens heel goed voor je naamsbekendheid en je bereik, want iedereen gaat jou als dé expert zien die daar een challenge over geeft.

Een ander groot voordeel van een challenge is dat je Facebookgroep er mega-actief van wordt en je er nieuwe leden bij krijgt die ook nog eens je ideale klant zijn. Je gaat als een sneltrein door je know-like-trustfactor heen, want mensen gaan een paar dagen lang intensief met je aan de slag. Ze leren je kennen en je kunt ze meteen al helpen. Als je een Facebookgroep hebt die slaapt en/of waarvan je wilt dat hij groeit, is een challenge alleen daarom al ideaal.

Elke zondag upload ik om 16.00 uur Nederlandse tijd een vlog met praktische tips op mijn YouTubekanaal. Heb je een vraag waar je heel graag antwoord op wilt? Mail naar team@kimbuining.com of stel je vraag onder mijn laatste video.

De grootste fuck-up bij een challenge

Heb jij weleens een challenge georganiseerd die echt supertof en waardevol was, maar waarbij niemand van je kocht? En dat terwijl je er megaveel werk in had gestopt en alle deelnemers laaiend enthousiast waren?

Troost je, je bent niet de enige. Ook ik stopte vroeger mijn ziel in zaligheid in challenges die uiteindelijk bar weinig opleverden. Inmiddels weet ik heel goed wat werkt. Sterker nog, mijn 1-op-1-klanten maken met mijn hulp tienduizenden euro’s omzet bij hun challenges. Dit komt doordat ik een enorme fuck-up ontdekte die veel ondernemers maken.

Wat gaat er mis? De meeste ondernemers denken niet goed na over hun challenge-onderwerp. Enorm zonde, want juist dit is wat je challenge maakt of breekt. Als je topic ‘te groot’ is, geef je als het ware al je kennis al weg en is er voor je volgers geen reden meer om van jou te kopen. Als het niet waardevol is, en niet iets is waar mensen tegenaanlopen, gaat niemand meedoen. Dan denkt je ideale klant: oh, maar dat weet ik al. En gaat je challenge juist te diep in op een onderwerp, dan denken ze: oh, maar dat is voor mij nog veel te ver. Zo ver ben ik nog niet. Allemaal enorm zonde van je tijd en energie.

Daarnaast gebeurt het vaak dat de challenge niet goed aansluit op het vervolgaanbod. Dat je iets heel leuks organiseert, maar dat het voor je volgers totaal niet logisch is om daarna te gaan kopen. Je schiet dan je doel flink voorbij.

Heel waardevol EN honger naar meer

Maar hoe zorg je er nou voor dat mensen echt aangetrokken worden? Dat ze na afloop MEER van je willen? Dit doe je door ervoor te zorgen dat je challenge behapbaar en interessant is. Dat het op zichzelf al heel waardevol is, maar dat mensen daarna nog steeds van je willen kopen. Een perfecte balans. Dit is een piepklein grijs gebied, maar je kunt het in kaart brengen. Ik vertel je hoe.

Terug naar de tekentafel: zorg ervoor dat de basis staat

Hoe vind je deze perfecte balans? Door terug naar de tekentafel te gaan en ervoor te zorgen dat de basis staat. Ik noem dit ook wel je product-ecosysteem. Je gaat goed nadenken: waar komen mensen mee binnen? In welke fase staan ze en wat is het vervolgaanbod? Wanneer je dit helder hebt, weet je over welk topic (of vaak zelfs: welke 3 topics) je een challenge kunt organiseren die klanten oplevert en verkoop je jouw programma of dienst keer op keer moeiteloos uit.

Ik ben heel benieuwd of jij weleens een challenge hebt georganiseerd. Laat je het hieronder weten?

Je las een artikel van Kim Buining, auteur en community-expert

Klaar voor meer klanten? Kom in actie!

Foto’s: Chelsea Mabry