Deze 3 dingen heb ik gedaan om vanuit de bijstand een winstgevend bedrijf op te bouwen.

Vanuit de bijstand naar een winstgevend bedrijf

Toen ik begon met ondernemen zat ik in de Bbz, de bijstand voor ondernemers. Daar heb ik een tijdje in gezeten, want ik vond het best lastig om een bedrijf te starten. Door schade en schande leerde ik wat wel en niet werkt.

Nu spreek ik als coach veel ondernemers en wat me opvalt is dat mensen steeds op dezelfde punten vastlopen. Daarom deel ik in deze blog 3 dingen die mij hebben geholpen om vanuit de bijstand een winstgevend bedrijf op te bouwen.

1. Let op met wie jij je omringt

Een van de grootste inzichten die ik leerde van Tony Robbins (ik zit in zijn Business Masteryprogramma) is dat je net zoveel kunt groeien met je bedrijf als dat je zelf groeit.

Dit brengt me bij mijn eerste punt: let op met wie jij je omringt.

Het klinkt misschien heftig, maar op het moment dat jij jezelf omringt met mensen die slecht in hun vel zitten en het allemaal niet weten, weet jij het waarschijnlijk al heel snel ook niet meer.

Misschien herken je het wel van de middelbare school. Als jij als lastige puber omging met andere lastige pubers en die allemaal hun huiswerk niet maakten, wat deed jij dan? Hartstikke logisch! Dat is hoe het werkt in de praktijk.

En als jij dus omgaat met mensen die ook ondernemer zijn maar het ook niet weten, die struggelen en niet durven te investeren, wat gebeurt er dan bij jou? Je trekt elkaar daarin mee.

Zorg dat je leert van de mensen om je heen. Dat die minstens twee stappen verder zijn dan jij. (Dit is dé reden waarom ik nu bij Tony Robbins zit – die man is wel 20 stappen verder dan ik!) Want iemand die op hetzelfde level staat kan jou nooit naar het volgende level brengen.

Waar wil jij naartoe? Wil je op het podium staan? Je business runnen vanaf Ibiza? Omring jezelf dan met mensen die dat al hebben.

Het grootste doel als mens is groei. En op het moment dat je niet aan het groeien bent, sta je stil.

2. Ga dwars door je angsten heen, want daar zit je grootste groei

Het tweede wat ik leerde als ondernemer, is dat ik mijn angsten aan moest gaan. Ze zeggen wel dat ‘elk level een nieuwe devil’ heeft en als ik kijk naar mezelf, meine liebe!

Ik weet nog hoe ik voor mijn eerste businesscoach, vanuit Groningen, helemaal naar het zuiden van Nederland moest rijden. Dóódsangsten stond ik uit! Zo lang achter het stuur, in mijn Suzuki Altootje terwijl het keihard waaide …

En wat dacht je van verhuizen naar Amerika? Natuurlijk was ik bang! Maar je moet die comfortzone uitkomen.

De eerste keer live gaan is eng.

De eerste keer verkopen is eng.

Maar het wordt steeds makkelijker. Je gaat steeds meer vertrouwen krijgen in jezelf. En dat krijg je alleen als je dingen gaat doen.

Jouw grootste groei ligt waar je nu het meest bang voor bent. Ben jij bijvoorbeeld bang om een training te gaan volgen omdat je twijfelt of je het wel terugverdient? Dan ligt dáár je grootste groei. Want iets triggert je. En dat gebeurt niet voor niks.

Feel the fear and do it anyway. Want stel je voor dat het niets wordt met die training. Is je leven dan echt voorbij? Vertrouw op jezelf. Je hebt al heel veel dingen overwonnen. Doe dus wat je graag wilt gaan doen.

3. Besef dat je ondernemen simpel mag maken

We denken vaak dat een bedrijf laten groeien automatisch betekent dat alles groter moet. Een groot team, overal op social media actief zijn. Maar niks is minder waar. Het mag echt simpel blijven!

Het enige wat je écht nodig hebt is een community. Een tribe. Want als jij een hechte fanbase hebt van mensen die jou volgen en van jou kopen, zit je nooit zonder klanten. Dan maakt het geen reet uit wat je doet.

Als jij nu begint met je bedrijf, raad ik je aan om daar te beginnen. Ga meteen die relaties opbouwen. Want op het moment dat jij een aanbod wil gaan lanceren, wil je al in verbinding staan met jouw community. Dan heb je geen website nodig omdat je het achter de schermen zo al kunt verkopen.

Veel mensen gaan hier de fout in. Die denken eerst 3 maanden na over hun aanbod, gaan het dan 10 keer finetunen, spenderen weken of zelfs maanden aan hun website en vervolgens horen ze alleen maar krekels. Nee: éérst relatie opbouwen, eerst die fanbase opbouwen, dan verkopen en dan komt de rest wel. Later kun je het altijd nog mooi maken.

Focus dus op die verbinding. Dan weet je exact wat mensen willen kopen. Je zult zien hoeveel onnodig gedoe dat scheelt!

Ik ben benieuwd wat je vindt van deze tips. Deel je het hieronder in de comments?

vanuit de bijstand naar een winstgevend bedrijf Kim Buining Winstgevende Facebook groep marketing voor coaches community bouwen verbinding

Volg mijn webinar Start jouw Facebookgroep en verkoop vanuit verbinding!

Ben jij al een paar jaar coach maar lukt het je maar niet om klanten te krijgen?

Start een Facebookgroep en verkoop vanuit verbinding!

In dit webinar leer je:

  • Waarom elke succesvolle coach een community (op Facebook) heeft
  • Hoe je in 4 praktische stappen jouw Facebookgroep aanmaakt
  • Hoe je ervoor zorgt dat je de juiste mensen aantrekt voor jouw groep zodat je continu gesprekken krijgt met jouw ideale klant.

Wees niet bang: dit wordt geen webinar van 3 uur waarin je alleen maar inspiratie krijgt. We gaan direct aan de slag.

JA! Ik wil deze kennis!

Foto’s: [Kimberly D] Photography