Hoe reageer je op spam in je Facebookgroep? Soms is de grens tussen reageren en reclamemaken flinterdun. In deze blog deel ik hoe je hiermee omgaat.

Het voelde niet goed

In mijn community Ambitieuze coaches ontstond onlangs een interessante discussie. Een lid merkte op dat ze zowel in haar eigen Facebookgroep als in die van anderen een trend zag ontstaan: bepaalde leden die zichzelf wel heel sterk profileren. Niet door directe reclame te maken, maar wel door veel te posten en in die posts hun eigen levens- of ondernemerslessen te delen, met daarbij de vraag hoe andere leden hierin staan. Hoewel ze persoonlijk niks tegen ze had, voelde het niet goed. Ze kon er niet helemaal de vinger op leggen. Ze vroeg hoe anderen hiermee omgingen.

Prachtig om te zien hoeveel mensen reageerden. Omdat mijn groep bestaat uit coaches – meer dan 1600 op dit moment – kunnen we elkaar daar enorm goed helpen. Juist door ook kritisch en eerlijk te zijn en met elkaar mee te denken. Zo vroegen sommige mensen zich af dit überhaupt een probleem was, voor hetzelfde geld doet iemand gewoon iets te enthousiast mee in je groep. Een andere vraag was of een stuk hiervan niet bij jezelf ligt, omdat het jouw groep is en jij degene bent die de regels bepaalt. Je kunt groepsleden bij wie je twijfelt over hun intenties immers blokkeren, of instellen dat je hun posts eerst moet goedkeuren. Weer anderen vroegen zich af of je niet beter eerst met deze leden in gesprek kon gaan voordat je zoiets deed.

Hoe ga je om met spam in je Facebookgroep? En wanneer is iets eigenlijk spam? Laten we daar dieper op ingaan.

Spam in je Facebookgroep: niet alleen tips, maar ook een pitch

Soms is de grens tussen reageren en reclamemaken flinterdun. Natuurlijk heb je altijd mensen die hun tips, verhaal of ervaring delen in je Facebookgroep. Daar is op zich niks mis mee. Maar steeds vaker zit er, naast die tips, ook een pitch in de reactie of post. Dit is een Amerikaanse marketinghack die is overgewaaid naar Nederland. De mensen die dit soort berichten plaatsen zijn vaak net lid van je groep en meestal is dit meteen hun eerste post.

Een (extreem) voorbeeld van zo’n spambericht:

Iemand deelt van een foto’s van vroeger en nu, en zegt daarbij: ‘Ik ben lifecoach en ik liep vroeger tegen […] aan. Wil je weten hoe ik hier overheen kwam? Stuur me dan een pm.’

Exact hetzelfde bericht verschijnt vaak in nog 5 of 6 andere groepen. Vaak sturen ze groepsleden ook meteen een privébericht om iets te kunnen verkopen. Hun enige intentie om lid te worden van je groep is dus om meteen sales te maken.

Of zo’n bericht resultaten oplevert, is nog maar de vraag. Mensen kennen de poster niet en zullen daarom ook niet zo snel van hem/haar kopen. Daarvoor zijn effectievere manieren.

Wat doe je met dit soort berichten? Moet je er überhaupt iets mee doen? De keuze is geheel aan jou. Ik leg uit waarom.

Ga bij jezelf na wat je wel en niet wilt

Sommige groepsbeheerders vinden dit soort berichten niet erg. Dat kan. Het is een grijs gebied. Het is ook een stukje waar je zelf staat. Wat je waarden zijn, maar ook waar je overtuigingen zitten. Misschien ben jij juist enorm gespitst op mogelijke spam. Het kan zijn dat je hier nare ervaringen mee hebt en er daardoor extra gevoelig voor bent.

Weet dat hierin geen goed of fout is. Het belangrijkst is dat jij bij jezelf nagaat wat je triggert. Maar weet dat het ook vraagt om een stukje leiderschap in jouw groep: wat jij daar wel en niet wilt hebben. Tune daarom altijd in bij jezelf: wat vind jij fijn?

Dat mag je eren. Het kan zijn dat iemand daar niet mee eens is, dat gebeurt, en hoe groter je community, hoe meer je krijgt dat niet iedereen het altijd met je eens is. En ook dat is prima. Je kunt niet altijd alles doen wat iedereen wil. Het is belangrijk dat jij dichtbij jezelf blijft. En als jij als leider van je community signaleert dat er een probleem is, dan is het aan jou om daar iets mee te doen.

Tot slot: ben jij zelf misschien een spammer?

Wil je dit doen in de Facebookgroep van een ander? Besef dan dat het niet jouw groep is. Dit betekent niet zo zeer dat je er helemaal niks mag delen, maar meer dat mensen jou daar niet als de expert zien, want het is niet jouw groep en ze kennen je waarschijnlijk niet eens. Een effectievere methode om aan klanten te komen is om je eigen Facebookgroep te starten en je tips en pitches daar te delen. Je zult zien hoeveel resultaten dat oplevert.

Wil jij ook graag een winstgevende Facebookgroep en klanten uit je groep? Doe dan mee met het webinar Start jouw Facebookgroep. Dit wil je niet missen!

Ik ben benieuwd hoe jij omgaat met spam in je Facebookgroep. Deel je het hieronder in de comments?

Start een Facebookgroep en verkoop vanuit verbinding!

Ben jij al een paar jaar coach maar lukt het je om klanten te krijgen?

Start een Facebookgroep en verkoop vanuit verbinding!

In dit webinar leer je:

  • Waarom elke succesvolle coach een community (op Facebook) heeft
  • Hoe je in 4 praktische stappen jouw Facebookgroep aanmaakt
  • Hoe je ervoor zorgt dat je de juiste mensen aantrekt voor jouw groep zodat je continu gesprekken krijgt met jouw ideale klant.

Wees niet bang: dit wordt geen webinar van 3 uur waarin je alleen maar inspiratie krijgt. We gaan direct aan de slag.

Ben jij klaar voor een winstgevende Facebookgroep?

JA! Ik wil meer klanten en ga voor #actieindetaxi!

Foto’s: Chelsea Mabry