Ilona verkocht binnen 24 uur haar magazine uit dankzij haar Facebookgroep. Hoe ze dat deed? Je ontdekt het in dit interview!

Ilona Visker is member van de Community Club. Het membership waarin je leert hoe je een winstgevende Facebookgroep krijgt.

De meeste mensen denken dat een Facebookgroep alleen handig is als je coach bent, maar dat is niet zo. Een mooi voorbeeld hiervan is de groep van Ilona. Ilona is geen coach, maar professional organizer. In dit interview vertelt ze hoe ze haar programma’s en magazine moeiteloos uitverkoopt dankzij haar groep.

Vrijwel elke zondag upload ik om 16.00 uur Nederlandse tijd een vlog op mijn YouTubekanaal. Heb je een vraag waar je heel graag antwoord op wilt? Mail naar team@kimbuining.com of stel je vraag onder mijn laatste video.

Welkom, Ilona! Wat fijn dat je er bent. Kun je wat vertellen over je Facebookgroep? Hoe heet die en wat kunnen we daarin vinden?

Mijn Facebookgroep heet Word professional organizer! en is voor iedereen die professioneel organizer wil worden of daarover nadenkt. In de groep kunnen mensen vragen stellen, informatie vinden en inspiratie opdoen en zo kijken of het beroep iets voor ze is.

OK! En wat doet een professional organizer allemaal?

Professional organizer is een breed beroep, maar over het algemeen zorgt een professional organizer voor orde, structuur en overzicht. Dat kan het opruimen van het huis, de zolder of de hobbykamer zijn, maar ook werkplekorganisatie en tijdmanagement vallen hieronder.

Door het coronavirus hebben veel mensen behoefte aan een beter georganiseerd huis. Normaal ga je de deur uit naar je werk en zie je je spullen niet meer, nu moesten er ineens thuiswerkplekken gecreëerd worden. Helemaal aan het begin, bij de eerste lockdown, merkte je ook dat mensen ineens rijen dik voor de stort stonden. Dat is echt booming geweest en ook voor ons was dit een hele goede tijd.

En niet alleen qua opruimen. Zo zie je ook dat iedereen een vast patroon heeft. Jij gaat ’s ochtends naar je werk, de kinderen gaan naar school. Die routines vielen afgelopen jaar voor een groot deel weg. Veel mensen vinden het lastig om een nieuwe structuur op te bouwen en vallen daardoor in een gat. Hierbij kunnen professional organizers fantastisch helpen. We begeleiden mensen bij het opbouwen van een nieuwe routine.

Superinteressant! Het gaat dus veel verder dan alleen het opruimen van een huis. Eigenlijk gaat het om het structureren van verschillende aspecten van je leven.  

Moet je coach zijn of een andere vooropleiding hebben gehad om deze opleiding te kunnen doen?

Nee. De opleiding tot professional organizer is op hbo-niveau, maar dit betekent niet dat je per se een hbo-papiertje moet hebben. Dat niveau kun je ook opbouwen door werk en levenservaring. Ik ga altijd met mensen die de opleiding willen doen in gesprek om te kijken of het passend is en of ze aan alle criteria voldoen.

Hoeveel leden telt jouw Facebookgroep op dit moment?

Ehm… dat zijn er ongeveer 320. Dat is niet veel, maar meer dan de beroepsvereniging aan leden telt, dus dat zegt toch wel wat.

Wooot, hahaha, we willen niet opscheppen hoor, maar dat gaat best wel goed.

Ja! Ik ben er lang van overtuigd geweest dat 300 leden bij mij echt niet haalbaar was. Ik heb jou er ook meerdere keren over gemaild, weet je nog? Van: ‘Ja maar, Kim, dat kan helemaal niet! Ik voel me een leader, maar waarom mag ik nou niet in de leadersclub?’ En ineens was ik er!

[Uitleg: in de Community Club hebben we 2 levels: tot 300 leden in je Facebookgroep ben je een bouwer, daarna kom je in de leaders mastermind. Daar zit Ilona inmiddels ook in.]

Ja, er is altijd een manier. In Amerika zie ik altijd grotere groepen, dus ik weet dat het wél kan. En juist als je die druk loslaat komt het ineens naar je toe, hè. Dat is vaak hoe het gaat.

Je verkoopt nu dus via je Facebookgroep je programma’s en je magazine. Was dat al vanaf het begin een succes of duurde het nog eventjes om daar te komen?

Het heeft even geduurd omdat ik in me in het begin niet op de niche van mensen die organizer willen worden richtte. Ik wilde een community bouwen die voor iedereen was. Niet alleen voor mensen die er vakinhoudelijk mee bezig zijn, maar ook voor de mensen die het gewoon leuk vinden om meer te leren over opruimen, organiseren en dat soort dingen. Ik maakte de groep dus veel te breed, waardoor ik het mezelf veel te moeilijk maakte en continu met de content in de knoop zat. Wat was nou interessant voor wie?

Toen ik eenmaal de knoop doorhakte om me te richten op mensen die professional organizer willen worden, werd alles makkelijker en ging het eigenlijk vrijwel meteen goed. Mensen reageerden enthousiast en voelden zich verbonden met de groep. Fantastisch!

Gaaf hoor! Je hebt getwijfeld om een groep te starten. Wat maakt dan dat je het toch bent gaan doen?

Het kost veel tijd, maar wat het interessant maakt is dat al mijn potentiële klanten hier zitten. Hierdoor was de volledige eerste druk van Organize!, het vakblad dat ik vorig jaar lanceerde, binnen 24 uur uitverkocht – geheel aan mensen uit de groep. En daarvoor hoefde ik maar 1 berichtje op Facebook te posten: een filmpje waarin ik het magazine uitpakte. Toen was het al op. Inmiddels is er een tweede editie uit en heb ik ook een glossy uitgegeven voor de particuliere markt, de klanten.

Supertof! En dit is wat er dus gebeurt, hè. Je community, je fans, volgen je en denken: O, wat tof! Zij gaat iets organiseren! Ze kennen en vertrouwen je al en kopen gewoon je blad. En dat zorgt er weer voor dat mensen nog meer je kennis gaan zien. Want onderschat niet de waarde van een eigen boek of magazine. Wat dat doet voor je expertstatus, net als je eigen Facebookgroep dat doet.

Ja, dat klopt. En ik heb in de groep ook best veel dingen gelanceerd. Niet alleen de magazines, maar nu ook weer een jaarprogramma – alles lanceer ik eigenlijk als eerste in mijn Facebookgroep.

Als je terugkijkt naar je groep, wat heb je dan het afgelopen jaar geleerd? En wat zou je nu anders doen?

Als ik opnieuw zou beginnen, dan zou ik me gelijk richten op de mensen die professional organizer willen worden. Dat raad ik ook anderen aan: ook al is het een kleine niche, gewoon doen. Maak het niet te breed. Focus ook niet op je ledenaantal, want het gaat om de kwaliteit van de leden die in je groep zitten. En dan kun je er beter 100 hebben die heel betrokken zijn dan 1000 waarvan je eigenlijk bijna niks terugkrijgt.

Het lijkt zo belangrijk, hè. Het ego wil graag veel. Maar kun je nagaan wat een conversie je kunt hebben uit 300 leden. Liever minder leden die je goed kent, dan 3000 waarmee je geen reet verdient. Zo ken ik ook genoeg influencers op Instagram die 50.000 volgers hebben, maar niet kunnen rondkomen en een bijbaan hebben.

Heb je nog een laatste tip voor iedereen die dit leest en denkt: Dit wil ik ook!

Wat belangrijk is, is om voordat je je groep start een plan te hebben. Dat is dus sowieso zorgen dat je een specifieke doelgroep of niche hebt, maar ook dat je van tevoren al weet wat voor content je met deze mensen wilt delen. Als je daar van tevoren al over nadenkt wordt het echt makkelijker

Onlangs organiseerde ik een ‘Word organizer’-week, een week vol lives en interviews, en dat liep als een tierelier. Daarnaast start ik binnenkort een tweede groep die gericht is op mijn particuliere klanten. Die start ik met een online summit over opruimen, organiseren en alles wat daarbij komt kijken, zodat we gelijk met een knal beginnen.

Wat een megaslim idee! Dan heb je meteen de juiste mensen in je groep zitten. Mensen die wél engaged zijn en die daar eigenlijk vooraf al een beslissing over hebben gemaakt.

Ja, die summit en ‘Word organizer’-week heb ik specifiek gelanceerd bij mensen die nog niet in mijn groep zaten en daardoor kwam ik ook ineens boven die 300 leden uit. Het zorgde niet alleen voor een onwijze groei, de mensen die erbij kwamen waren ook mega-enthousiast en reageerden op alles wat ik plaatste. Zelfs nu we al een aantal weken verder zijn is dit nog steeds een hele betrokken groep. Superleuk!

Dankjewel voor je tips, Ilona!

magazine uitverkocht via Facebookgroep Kim Buining Ilona Visker Community Club Facebook groep Facebook groepen professional organizer marketing

Masterclass: ontdek hoe ik van de bijstand naar 25K per maand ben gegaan

Op 11 mei organiseer ik op mijn verjaardag eenmalig een masterclass waarin je leert hoe ik van de bijstand naar 25k per maand ben gegaan.

Deze maand bestaat mijn bedrijf 5 jaar!

Toen ik begon zat ik letterlijk in de bijstand (BBZ). Ik herinner me nog goed die momenten dat ik bij de Lidl stond en een kaneelbroodje wilde afrekenen maar gewoon te weinig saldo had.

Elke keer daarna had ik stress als ik in de rij stond en checkte ik mijn Rabo-app talloze keren.

Leven in financiële stress doet zoveel met je. NOOIT meer wil ik dit meemaken en het is mijn grootste drive om anderen ook vrij te maken.

Mijn drive en liefde om jou te helpen is zo groot dat ik heb besloten alle lessen die ik de afgelopen 5 jaar heb geleerd met je te delen.

Je weet wel, het rauwe, echte werk.
Shit die online nooit word gedeeld
want vrijwel niemand deelt het echte proces.

In deze exclusieve masterclass ontdek jij alle inzichten die ervoor gezorgd hebben dat ik 25K per maand omzet. Het word een avond vol praktische tips, mega-inzichten en heel veel fun.

En het allerleukste is dat jouw buddy GRATIS mee mag doen! Hoe tof is dat?

Ik zeg: meld je snel aan! Er zijn slechts 100 tickets (en de helft is al uitverkocht!). Vol = vol

Ben jij klaar voor een supertoffe avond bomvol inzichten en aha-momenten?

JA, vertel me alles wat ik moet weten!