Hoe lanceer je succesvol een programma of dienst in je Facebookgroep? In deze blog deel ik 3 tips die écht werken.

1. Zorg ervoor dat je community actief is

Een van de belangrijkste voorwaardes voor een succesvolle lancering is een actieve Facebookgroep. Dit houdt in dat je leden actief bij de groep betrokken zijn en hierdoor ook meldingen krijgen wanneer jij daar iets plaatst. Ze reageren op je content en stellen zelf ook vragen. Jouw community is een plek waar ze zich veilig voelen en waar ze graag naartoe komen. Ze weten dat ze er nieuwe informatie kunnen vinden omdat jij dé expert bent op dit topic.

Dit is meteen ook het punt waar ik veel ondernemers de mist in zie gaan. Ze lanceren hun dienst of product zo gauw de groep staat. De kersverse leden haken meteen af. Die denken een fijne plek te hebben gevonden waar ze meer informatie kunnen vinden of hun verhaal kunnen delen en — BAM — ineens is daar een aanbod.

Zorg ervoor dat je eerst een relatie opbouwt met je leden voordat je een aanbod doet. Geef ze de kans om je te leren kennen, om je te vertrouwen. Want pas als ze weten wie jij bent en voelen dat je intenties zuiver zijn, zullen ze van je kopen.

Hoe krijg je je groep actief? Heel simpel: door content te plaatsen waar mensen op reageren. Denk goed na wat jouw mensen graag willen. Wat zoeken ze in je groep? En maak op basis daarvan je content. Stel vragen en ga met je mensen in gesprek. Ga die verbinding aan. Je zult zien wat voor resultaten dit oplevert.

Meer inspiratie nodig? Download mijn GRATIS checklist met voorbeeldberichten en verdubbel de interactie in jouw Facebookgroep!

2. Bouw je lancering op

Zo, je groep is lekker actief. Wat nu? Wil je een dienst of product lanceren in je groep? Zorg er dan voor dat je die lancering opbouwt. Natuurlijk kun je meteen een post of live de groep in slingeren waarin je roept “Hé, ik heb een aanbod! Wie komt er ook?” Maar vaak voelt dat heel verkoperig aan. Je kunt het vergelijken met de mensen die je op straat een krantabonnement in je hand drukken. Daar loop jij toch ook met een grote boog omheen? Voorkom dat je jouw mensen zo’n zelfde gevoel geeft.

Ik raad altijd aan om je lancering te verdelen in 3 fases: eerst een testfase, dan een triggerfase en op het allerlaatst pas een lanceerfase. In de testfase zoek je uit wat mensen nu willen of er genoeg animo is voor je aanbod. Vervolgens maak je ze in de triggerfase nieuwsgierig. ZO nieuwsgierig dat ze staan te trappelen om met je aan de slag te kunnen. En als je dan in de lanceerfase eindelijk je deuren opent, stromen ze vol enthousiasme binnen.

Vooral de eerste fase, de testfase, is megabelangrijk. Onderschat dit niet. Inmiddels heb ik in mijn eigen community al heel wat lanceringen gedaan en alle keren dat het minder goed ging had ik deze fase overgeslagen of afgeraffeld. Een dure les die ik jou graag bespaar.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Beluister dan ook mijn podcast “Hoe lanceer je succesvol een programma in een Facebookgroep?”

3. Stem je aanbod af op wat je mensen NU nodig hebben

Ook hier gaat het bij veel ondernemers mis: het aanbod sluit niet goed aan op wat hun mensen NU nodig hebben.

Stel jezelf daarom voordat je iets lanceert altijd de volgende vraag: zitten er in mijn community mensen die dit aanbod nu kunnen gebruiken? Die echt in de fase zitten dat ze dit van mij gaan kopen?

Vergeet hierbij niet dat de behoeftes van je leden elke keer weer anders kunnen zijn. Nog een reden waarom het zo megabelangrijk is dat je groep actief blijft. Want pas als je weet waar je mensen op dit moment behoefte aan hebben en ze hier een goede oplossing voor kunt bieden, is je aanbod een succes.

Lanceer jij ook je programma’s of diensten in je Facebookgroep? Ik ben heel erg benieuwd of je iets hebt aan deze tips. Laat je het weten in de comments hieronder?

Je las een artikel van Kim Buining, auteur en community-expert

Klaar voor meer klanten? Kom in actie!

Foto’s: Chelsea Mabry