Wat maakt dat sommige coaches een gigantische following hebben en precies dezelfde aanpak bij anderen voor geen reet werkt? Zorg dat je dit doet als je een fanbase wilt.

Wat is een fanbase?

Een fanbase klinkt misschien een beetje gek. Want mensen zijn geen fan van je zoals ze fan zijn van Beyoncé of Messi. Maar ze volgen je wel. Ze willen weten wat je nu weer uitspookt op Facebook of Instagram, wat je aan het doen bent en wat je volgende post of live is. Want mensen zijn toch nieuwsgierig. Ze willen weten wat er in jouw leven speelt en wie je bent.

Meer weten over fanbases? Bekijk dan ook deze vlog:

Alles draait om verbinding

Coaches die veel fans hebben, zijn vaak succesvoller in hun sales. Dit komt vooral doordat ze een goede verbinding hebben met hun volgers. Hun volgers vertrouwen ze en zullen daardoor ook sneller kopen. Sterker nog, ze staan vóór het aanbod komt al te trappelen.

Klinkt fantastisch, niet? Maar hoe zorg je daar nou voor? 3 tips voor een krachtige fanbase!

Tip 1: Verbinding + sterke messaging = MEGASUCCES

Wat naast verbinding onmisbaar is als je een fanbase wilt, is hele sterke messaging. Jouw volgers moeten glashelder hebben wat jij doet en wat jouw missie is als ondernemer. Zorg dat ze jou gaan zien als de expert in jouw vakgebied.

Het allergrootste succes ontstaat wanneer je die messaging vanuit verbinding kunt maken: als mensen je door en door vertrouwen én weten dat jij degene bent die ze kan helpen met dat specifieke probleem.

LEES OOK: Hoe maak je een onweerstaanbaar aanbod? 5 do’s en don’ts

Tip 2: Zorg voor je eigen sausje

‘Maar Kim,’ hoor ik vaak, ‘ik heb precies gedaan wat jij deed en toch lukte het niet!’

Nee, dat klopt.

Ik ben een heel enthousiast en druk persoon. Ik hou danceparty’s tijdens mijn masterclasses en maak er één groot feest van, blijf nakletsen met andere enthousiastelingen.

Ik weet dat heel veel mensen mijn boek hebben gelezen, mijn checklist hebben gedownload en nu mijn posts namaken. Maar dat is niet jou. En mensen komen ook bij iets anders voor jou.

Zorg voor je eigen sausje. Dat wat jij doet echt past bij jou en jouw bedrijf. Doe je dat namelijk niet, dan ‘klopt’ het niet. En je volgers prikken daar genadeloos doorheen.

Wees jezelf. Dat verbindt.

Tip 3: Post waardevolle content

Het is superbelangrijk dat je goede content maakt. Want daarmee help je niet alleen veel meer mensen, je bereikt er ook meer. Geef waarde.

Als je weet welke content aanslaat bij jouw mensen, kun je die ook op je Instagram delen, gebruiken voor je story’s, etc. en nog meer impact maken. Creëer een ‘ripple effect’ met jouw message.

En dan kan soms supersnel gaan. Puur door de kracht van verbinding en de kracht van marketing. Mensen willen meer van je. Ze kunnen niet wachten tot je je nieuwste plannen deelt en staan te springen als jij de deuren van je nieuwe dienst of training opent.

Wat je dus ook doet, zorg ervoor dat je die fanbase opbouwt. Je zult zien dat je nooit meer zonder klanten zit.

Ik ben heel benieuwd wat je vindt van deze tips. Deel je het hieronder in de comments?

Hoe krijg je als coach een fanbase Kim Buining Winstgevende Facebookgroepen Facebookgroep Facebook groep Community Community's Communitybouwers

Volg mijn webinar Start jouw Facebookgroep en verkoop vanuit verbinding!

Ben jij al een paar jaar coach maar lukt het je maar niet om klanten te krijgen?

Start een Facebookgroep en verkoop vanuit verbinding!

In dit webinar leer je:

  • Waarom elke succesvolle coach een community (op Facebook) heeft
  • Hoe je in 4 praktische stappen jouw Facebookgroep aanmaakt
  • Hoe je ervoor zorgt dat je de juiste mensen aantrekt voor jouw groep zodat je continu gesprekken krijgt met jouw ideale klant.

Wees niet bang: dit wordt geen webinar van 3 uur waarin je alleen maar inspiratie krijgt. We gaan direct aan de slag.

JA! Ik wil deze kennis!

Foto’s: Chelsea Mabry