Hoe stel je ECHT goed doelen voor het nieuwe jaar? Veel ondernemers verliezen gedurende het jaar focus. Enorm zonde, want hierdoor lopen ze meer mis dan alleen geld. In deze blog deel ik hoe je effectief doelen stelt én behaalt.

Kijk verder dan een geldbedrag; weet waarvoor je het doet

Als je doelen stelt voor het nieuwe jaar, kijk dan verder dan ‘ik wil X-duizend euro verdienen’. Wat is de reden hiervoor? Waarom dit bedrag? Zorg dat je dit glashelder hebt.

Breng alles wat je dit jaar wilt doen én wat dit kost in kaart. Echt tot in de detail. Hoeveel geld je nodig hebt om van te kunnen leven, welke businessinvesteringen je wilt doen en wat je verder binnen je bedrijf wilt bieden, zoals leuke extra’s voor klanten die je traject volgen.

Wat zijn daarnaast de dingen die je echt wilt doen? Voor jezelf? Voor anderen? Wil je dit jaar met je gezin naar Curaçao? Eindelijk een nieuwe keuken? Je ouders trakteren op een vakantie, of een vriendin verrassen met een weekendje weg omdat ze een moeilijke periode achter de rug heeft?

Het gaat niet om het geld; het gaat erom wat je met het geld gaat doen. Dat je vooruitkijkt en plannen gaat maken. Dat je weet waarvoor en voor wie je het doet.

Denk vooruit

Als je exact weet welk bedrag je dit jaar nodig hebt om al je doelen te behalen, privé én zakelijk, maak je een plan. Wees hierin realistisch. Zo werk je hoogstwaarschijnlijk niet 12 maanden aan één stuk door en is het slim om een back-up te hebben voor onvoorziene omstandigheden. Probeer daarom om je omzetdoel in 10 maanden te verdienen in plaats van 12. Welk bedrag moet je dan per maand verdienen om je doelen te behalen?

Heb je je maandelijkse omzetdoel helder? Kijk dan welke acties je kunt nemen om dit bedrag te verdienen. Wat bied je aan? Wat is de logische koppeling hierin? Kijk hier in grote lijnen naar en denk vooruit. Wil jij dit voorjaar je nieuwe groepsprogramma uitverkopen? Kijk dan welke acties je moet ondernemen om daar te komen. Wil je dit doen via je Facebookgroep? Zorg dan dat die er klaar voor is. Dat de juiste mensen in je groep zitten en er genoeg interactie is.

Kijk wat bij jou past en werk je plan stap voor stap uit. Want als je dit niet doet, begin je het nieuwe jaar als een kip zonder kop. En dat werkt gewoon niet.

Koppel je doel aan je WHY

Je bent je bedrijf gestart omdat je bepaalde dingen wilt, voor jezelf, je relatie, je kinderen én je klanten. Koppel je doel daaraan. Dit betekent namelijk dat als jij je omzetdoel voor dit jaar niet haalt, je bepaalde dingen niet kunt doen.

Hierdoor hou je ook op dagen waarop je minder zin hebt de drive om te presteren. Ook als je 10 keer achter elkaar nee hoort. Ook als anderen een oordeel over je hebben. Want jij weet wie je bent, wat je intenties zijn en waarvoor je het doet. Hou die connectie met jezelf: dit is waarvoor ik het doe.

Als je elke dag aan jezelf kunt verkopen waarom je dit doet, waarom dit belangrijk voor je is, heb je een goed doel voor dit jaar. Dan doe je ook de dingen die minder leuk zijn. Want nee, het is niet leuk om die eerste verkoopgesprekken te voeren als je het doodeng vindt, of om nee te horen. En al helemaal niet als je net begint. Maar daar wordt je weerbaarder in.

Ondernemen is weerbaarder worden. Doorzetten voor je doel. Het gaat verder dan geld; het is je missie leven, je mensen inspireren, en dat vraagt een heel stuk leiderschap. Dat je jezelf laat zien en zegt: kom maar op. Het hoort er allemaal bij.

Tot slot: wat laat je achter in het oude jaar?

Wat wil je dit nieuwe jaar niet meer? Moeilijke klanten? Mensen in je omgeving die je onzeker maken? Laat het los en focus op wat je verder brengt. Volg je eigen pad. Ik ben ervan overtuigd dat je het kunt!

Ik ben benieuwd naar jouw wensen en doelen voor dit jaar. Laat je het weten in de comments hieronder? 

Start een Facebookgroep en verkoop vanuit verbinding!

Wil jij dit jaar een Facebookgroep starten? Of heb je al een Facebookgroep, maar kan die wel een flinke boost gebruiken?

Ben jij er klaar voor om dit jaar echt je omzetdoelen te behalen? Om moeiteloos klanten te werven? Zonder ingewikkelde funnels en ander marketinggedoe, puur vanuit verbinding? Meld je dan aan voor mijn webinar Start jouw Facebookgroep!

In dit webinar leer je:

  • Waarom elke succesvolle coach een community (op Facebook) heeft
  • Hoe je in 4 praktische stappen jouw Facebookgroep aanmaakt
  • Hoe je ervoor zorgt dat je de juiste mensen aantrekt voor jouw groep zodat je continu gesprekken krijgt met jouw ideale klant.

Wees niet bang: dit wordt geen webinar van 3 uur waarin je alleen maar inspiratie krijgt. We gaan direct aan de slag.

Ben jij klaar voor een winstgevende Facebookgroep?

JA! Ik wil meer klanten en ga voor #actieindetaxi!

Foto header: Chelsea Mabry