Ik wil je vertellen hoe ik 40% meer sales kreeg doordat ik iets anders aanpakte in mijn bedrijf. Allemaal dankzij 1 tool. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die een lancering doet in hun Facebookgroep, dit resultaat kan behalen. Als je echt wilt gaan verkopen vanuit verbinding, en meer resultaat wilt uit jouw challenges en lanceringen, zorg er dan voor dat je deze basis op orde hebt!

De meeste mensen zijn geen emotionele kopers

Misschien herken je dit wel. Je lanceert een nieuw product, dienst of traject, bijvoorbeeld met een challenge. Je merkt dat veel mensen het enorm leuk vinden en actief meedoen. In je verkoopwebinar reageren ze enthousiast: “Wauw, ik wil heel graag meer van je leren!”

… En vervolgens kopen ze niks.

Man, wat heb ik hier zelf over gepiekerd. Hoe kon dit nou toch?

Troost je, het ligt niet aan jou. Iedereen heeft mensen die wel volgen, maar niet kopen. Dit komt doordat veel mensen geen emotionele kopers zijn. Ze willen erover nadenken en rationele keuzes maken. Dat is natuurlijk prima, maar hierdoor krijg jij er wel een belangrijke taak bij. Want op het moment dat jij je aanbod doet, en een groot deel van je volgers niet kopen, maar wel aantonen dat ze interesse hebben, is het aan jou om die mensen te gaan opvolgen.

Opvolggesprekken zijn essentieel voor je sales

Op het moment dat jij je aanbod doet, begint het feestje pas. Al die mensen die erover na willen denken, daar mag jij een gesprek mee gaan voeren. Er ligt dus nog een enorme klus voor je klaar.

Doe je dat niet, dan loop je veel omzet mis. Daarnaast doe je je mensen enorm tekort. Die denken: nou, ze reageert niet meer. Schijnbaar vindt ze het niet boeiend, misschien vindt ze mij niet leuk. Ze gaan twijfelen aan zichzelf. Enorm zonde!

Ook van een nee kun je veel leren

Wees niet bang om nee te horen. Daar kun je enorm veel van leren. Ik zie het altijd als data. Op een gegeven moment ga je namelijk een patroon zien: iedereen zegt nee om deze reden. Daar kun je weer iets mee, dus dat is superinteressant.

Het belangrijkste voor succesvolle opvolggesprekken is overzicht

Hoe groter je lanceringen worden, hoe belangrijker het is om overzicht te hebben. Want als je een lancering organiseert waar meer dan 100 mensen aan meedoen, hoe weet je dan nog wie je een berichtje moet sturen?

Zorg dat je een goed opvolgsysteem hebt

Een goed opvolgsysteem is key. Zelf heb ik de afgelopen jaren van alles geprobeerd. Totdat ik samen met een vriendin mijn eigen tool ontwikkelde.

Zo had ik eerst allemaal schriftjes waarin ik dingen opschreef. Maar het nadeel van al die schriftjes is dat je geen overzicht hebt. Zeker niet als het keer 10 gaat tijdens een lancering en je veel meer mensen hebt die je volgen.

Daarna gebruikte ik een dure online tool, maar daar zaten zoveel statistieken en knopjes in dat het me duizelde. Daarnaast was de tool niet van mij en moest ik elke keer weer bijbetalen. Ik heb het liever op mijn eigen computer, ook vanwege de AVG, zodat ik weet dat het op een veilige plek staat.

Toen besefte ik: mijn kracht ligt in SIMPEL ondernemen, waarom zou mijn opvolgsysteem dan zoveel anders zijn?

Ik vroeg Debbie, een goede vriendin, of ze mij kon helpen met het opzetten van een supersimpel systeem, waarmee ik in één oogopslag kon zien wie ik moest opvolgen en welke keyfactoren daarbij belangrijk waren. Direct na het implementeren van mijn nieuwe tool had ik 40% meer sales!

Wanneer ik merk dat mensen interesse hebben in mijn dienst, noteer ik nu specifieke dingen die mij gaan helpen bij het vervolggesprek. Het is echt enorm belangrijk om dat goed bij te houden.

Breng je potentiële klanten het liefst vóór je lancering al in kaart

Als jij bijvoorbeeld in september wilt lanceren, is het belangrijk dat je nu al contact onderhoudt met je mensen en in kaart brengt wie interessante potentiële klanten voor je zijn.

Het is dus essentieel dat je overzicht krijgt. Dat je leert van die data en als ondernemer gaat groeien. Je zult zien hoeveel verschil dat maakt!

Prospect CRM: in één oogopslag overzicht met deze supersimpele tool

Het grootste probleem van veel coaches en therapeuten is dat ze geen overzicht houden in hun verkoopgesprekken en omzet mislopen.

Samen met Debbie ontwikkelde ik een supersimpele Prospect CRM die in één oogopslag overzicht biedt. De tool is geschikt voor Excel en Google Spreadsheet. Je kunt ook een pdf-versie downloaden en zelf invullen.

Dankzij deze tool:

  • weet je exact hoeveel prospects je nog ‘in de pijplijn’ hebt;
  • vergeet jij voortaan nooit meer een prospect op te volgen;
  • weet jij precies welke dingen je moet noteren tijdens een verkoopgesprek;
  • en hoef je geen dure tools aan te schaffen die jaarlijks honderden euro’s kosten. Wij rekenen namelijk maar 1 keer een klein bedrag!

Voor slechts een tientje heb jij voortaan overzicht. Hoe fijn is dat!

Ben jij klaar voor meer focus in jouw bedrijf? Bestel dan onze tool en ga vandaag nog aan de slag!

>> JA ik wil ook 40% meer sales! 

Volg jij potentiële klanten op? Laat het hieronder weten. Ik ben erg benieuwd!

Foto’s: Chelsea Mabry

Elke zondag upload ik om 16.00 uur Nederlandse tijd een vlog op mijn YouTubekanaal. Heb je een vraag waar je heel graag antwoord op wilt? Mail naar team@kimbuining.com of stel je vraag onder mijn laatste video.