“Hoe kun je het beste reageren op haatcomments?” Deze vraag kreeg ik tijdens mijn training Reanimeer jouw Facebookgroep. Toevallig had ik er zelf net een ontvangen en ik deelde hoe ik daarmee was omgegaan. Ik kreeg daarop zoveel reacties dat ik dacht: misschien heb jij hier ook iets aan. Want, hoe bizar het misschien klinkt, zelfs van haatcomments kun je leren. Ik leg uit wat ik hiermee bedoel.

Hoe meer je naar buiten treedt, hoe meer haatcomments je krijgt

Allereerst een belangrijke reminder: hoe meer je naar buiten treedt, hoe meer haatcomments je gaat krijgen. Dit begint in feite al in de startfase van je bedrijf, met de mensen om je heen. Vaak zijn die niet blij met wat je doet. Want zou je dat nou wel doen? Is die investering wel zo verstandig? En wat nou als het misgaat?

Weet dat al deze oordelen pure angst zijn. Want jij doet iets dat voor anderen ver uit hun comfortzone ligt. Al die angst wordt dan vaak over de schutting heen geflikkerd en op jou geprojecteerd. Het is daarom in deze fase enorm belangrijk dat je mensen om je heen verzamelt die net zo crazy zijn als jij, of die in ieder geval geloven in wat je doet en je motiveren.

Als je al wat verder bent en meer mensen om je heen hebt die in je geloven, zul je het volgende merken: hoe bekender je wordt en hoe meer je vertelt waar jij voor staat, hoe meer reacties je krijgt van mensen die dat allemaal bullshit vinden. Ook dat hoort erbij.

Elke zondag upload ik om 16.00 uur Nederlandse tijd een vlog met praktische tips op mijn YouTubekanaal. Heb je een vraag waar je heel graag antwoord op wilt? Mail naar team@kimbuining.com of stel je vraag onder mijn laatste video.

Ga niet in discussie, maar kijk eens wat er nou echt gebeurt

Zo kreeg ik dus zelf onlangs een reactie: wat ik deelde was de grootste flauwekul. Zoveel geld verdienen vanuit verbinding, dat kon niet; dat waren trucjes. Eerlijk, mijn ego denkt op zo’n moment van alles. Het allerliefst wil ik dan bewijzen dat het wel kan. Dat ik niet lieg. Maar vaak heeft dat geen nut. Sowieso bestrijd je dit soort zaken niet met discussies. Mensen zitten namelijk zo vast in hun hoofd dat ze niet naar je zullen luisteren. Wat veel interessanter is, is om te kijken wat er nou echt gebeurt: waarom reageert iemand zo?

Achter alle frustratie zit pijn

Mensen plaatsten dit soort reacties vanuit frustratie. En achter alle frustratie zit pijn. Er is iets waardoor ze getriggerd worden. Woede, een herinnering of angst. Misschien zijn ze zelfs teleurgesteld omdat het hun niet lukt en jou wel. Wat het ook is, weet dat het op dat moment over de schutting wordt geflikkerd, in jouw tuintje.

Als je reageert, doe dat dan vanuit liefde

Je hoeft hier niet altijd op te reageren, maar als je dat doet, doe het dan vanuit liefde. Besef dat deze mensen ergens vastzitten, dat het moeilijk voor ze is. Hun reacties zijn niet leuk om te horen, maar het betekent wel dat je ze op een of andere manier triggert, en dat is een goed teken. Het betekent namelijk dat je mensen bereikt. En waar sommigen vinden dat wat je zegt niet kan, zijn er ook mensen die denken: dit is net wat ik nodig heb. Dit is wat ik moest horen.

Geef mensen de kans om verder te komen

Soms helpt het om eerlijk met elkaar in gesprek te gaan. Om te vragen: wat triggert je precies? Wat gebeurt hier eigenlijk? Oordeel niet, maar leun achterover en ga er vanuit liefde in. Geef mensen de kans om verder te komen.

Het kan zelfs goed zijn om de inzichten die je hierbij opdoet te delen met je volgers. Want misschien zijn er meer met dezelfde trigger, en kun je daardoor ogen openen en nog meer mensen helpen.

Laat je licht niet dimmen

Of je er nou voor kiest om het gesprek aan te gaan of niet, laat je licht vooral niet dimmen door de reacties van anderen. Je bent je bedrijf gestart vanwege een big why, omdat je voelde dat het anders moest. Zorg ervoor dat je daar elke dag op intunet. Want als jij blijft afstemmen op deze liefde, kun je enorm veel levens veranderen, inclusief je eigen leven. En dat is waar het om gaat.

Hoe ga jij om met haatcomments? Laat het hieronder weten. Ik ben erg benieuwd!

Je las een artikel van Kim Buining, auteur en community-expert

Klaar voor meer klanten? Kom in actie!