jessicalokker-blogtalk-ondernemerdieblog-bloggendeondernemer-blogadvies.n

Blog Talk: Jessica creëerde haar eigen droombaan

Ze is een 25-jarige Brabantse maar noemt zichzelf liever wereldburger. Jessica Lokker studeerde af als televisiejournalist en werkt nu vanaf alle uithoeken van de wereld. Haar blog zorgt voor nieuwe opdrachten. Hoe gaat zij te werk en wat is haar kracht?

Ik stelde Jessica 5 vragen.

  1. Je runt vanaf de mooiste plekken ter wereld je eigen bedrijf. Hoe ben je begonnen?

Van jongs af aan ging ik al op avontuur om meer en meer van de wereld te ontdekken. Als kind was ik tevreden met een uitstapje naar een andere stad, tegenwoordig reis ik naar alle uithoeken van de wereld. Ik ben afgestudeerd als televisiejournalist, maar na mijn studie wilde ik ook graag verhalen blijven schrijven. Omdat ik mijn ‘droombaan’ niet kon vinden besloot ik om voor mezelf te beginnen en die baan dus zelf te creëren: én verhalen schrijven én video’s maken. Inmiddels werk ik een aantal jaar als content creator, zowel tekst als beeld.

  1. Hoe ben je begonnen met bloggen?

Omdat ik steeds meer klussen in de reiswereld kreeg – daar waar mijn passies van verhalen vertellen en reizen samenkomen – leek het me handig om me meer te focussen op die ‘niche’. Ik begon met het schrijven voor een ander reisplatform (Stop and Stare), maar hoewel ik daar veel leerde merkte ik dat het niet helemaal als ‘mijn plek op het internet’ voelde. Na wat twijfels startte ik dan toch met mijn eigen reiswebsite Corners of the World. Zo kon ik mezelf min of meer dwingen om regelmatig te blijven schrijven en mezelf als schrijver te blijven ontwikkelen. Daarnaast is de blog een goed portfolio voor potentiële klanten en tot slot breidde ik dankzij de reisbloggerswereld mijn netwerk flink uit.

  1. Wat was het kantelpunt waarop je wist: ik kan hier mijn werk van maken?

Ik ben van nature een ondernemer: ik heb altijd nieuwe ideeën of concepten om uit te werken en ga graag met zo veel mogelijk verschillende dingen aan de slag. Na mijn studie vond ik het eigenlijk vrij logisch om als zelfstandig ondernemer te beginnen. Daarnaast wordt er in dit beroepenveld ook steeds meer met freelancers gewerkt, dus voor mij was het niet meer dan logisch om mijn werk op deze manier in te vullen.

Mensen vragen mij wel eens of ik niet fulltime aan Corners of the World zou willen werken, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik dat niet wil. In de eerste plaats begon ik met mijn blog omdat ik totale vrijheid wilde wat betreft de verhalen die ik vertel. En stiekem ook zo min mogelijk verplichtingen. Als ik een campagne niet wil doen omdat het merk niet bij me past of de eisen te hoog zijn, doe ik het niet. Wanneer mijn totale inkomsten van mijn blog afhankelijk zouden zijn zou ik ook over dingen schrijven waar ik misschien niet helemaal achter sta. Puur voor het geld. Maar ik ben er wel van overtuigd dat ik veel van mijn werk – en dus huidige inkomsten – binnenhaal via mijn blog en de naamsbekendheid die ik daarmee heb opgebouwd.

  1. Je vertelde dat je via je blog ook opdrachten krijgt. Hoe moet ik dat voor mij zien?

Soms word ik door bedrijven benaderd of ik hen wil helpen om hun naamsbekendheid te vergroten, een product wil promoten of op een andere manier wil samenwerken. Het merendeel van die voorstellen past niet bij mij – modemerken hebben niks aan mij, want ik ben geen modeblogger – maar zo nu en dan zitten er hele leuke opdrachten tussen. Denk aan het schrijven van een artikel over tips voor reisfotografie, een winactie voor een reishangmat of een campagne via Instagram voor een reisbureau. Zulke opdrachten zorgen ervoor dat je zo creatief mogelijk met je verhalen aan de slag gaat: je wilt immers een nuttig/grappig/inspiratievol verhaal delen, maar jouw volgers niet het gevoel geven dat je het enkel hebt geschreven in opdracht van een ander. Meestal voeg ik een idee dat ik toch al voor een blogverhaal had dan samen met een idee dat ik voor de samenwerking had. Bloggers zouden ook niet bang moeten zijn om zo nu en dan wat geld te verdienen met samenwerkingen. Veel mensen beseffen niet dat een (reis)blog bijhouden ontzettend veel tijd en zelfs ook geld kost. Tijd die ik er met liefde insteek, maar daardoor is het ook erg fijn dat ik er zo nu en dan wat voor terugkrijg.

  1. Reisbloggen is heel populair. Wat is het grootste voordeel voor een ondernemer om samen te gaan werken met een blogger?

Een groot deel van wat een blogger doet is het opbouwen van een netwerk en een ‘community’: een groep loyale mensen die de verhalen die jij deelt en de tips die jij geeft waarderen. Als ondernemer kun je door samen te werken met een blogger gebruikmaken van die loyaliteit en jouw naamsbekendheid vergroten bij die groep.

  1. Wat is de leukste opdracht die je voor je blog hebt mogen doen? En welke tip wil je elke ondernemer meegeven die met een reisblogger wil gaan samenwerken?

De persreis naar het Griekse Lesbos was ontzettend gaaf. Hoewel het een druk programma was hebben we veel mooie plekken op het eiland gezien en veel mensen kunnen spreken. Eerdere persreizen die me werden aangeboden wees ik af omdat het vaak intense dagen zijn: van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat constant gefocust zijn, mensen spreken, foto’s maken, enzovoorts. Maar juist omdat ik deze bestemming erg interessant vond en hier verhalen over wilde vertellen ging ik toch graag mee. Daarnaast heb ik in opdracht van De Jong Intra Vakanties enkele verhalen geschreven over mijn lievelingsland Spanje en voor de reisorganisatie Better Places een artikel over duurzaam reizen. Twee onderwerpen waar ik graag meer over praat en schrijf!

De tip die ik kan meegeven – en met name in een tijd waarin IEDEREEN blogger of social influencer lijkt te zijn: check goed met wie je gaat samenwerken. Loyale volgers en interactie worden steeds belangrijker. Iemand kan duizenden volgers hebben, maar wanneer niemand het ziet of leuk vindt heb je er eigenlijk niets aan dat zo’n persoon jou gaat vertegenwoordigen. Er zijn steeds meer manieren voor mensen om in een korte tijd en op een gemakkelijke manier groot te worden: volgers kopen is bijvoorbeeld een voorbeeld waar ik echt van gruwel. Er is dan namelijk vaak geen sprake van een trouw of geïnteresseerd publiek. Wat heeft de samenwerkende partij daar dan aan?

Ten tweede: wees zo duidelijk mogelijk over de afspraken en verwachtingen. Dat geldt overigens ook voor de blogger. Als alle verwachtingen op tafel worden gelegd loopt een samenwerking het beste, want zo voorkom je teleurstellingen aan het einde van de rit.

  1. Tot slot: Bloggen heeft erg veel gedaan voor jouw bedrijf maar je bent daarnaast ook heel actief op social media. Welke tip wil je andere ondernemers in jouw branche meegeven?

Ik denk dat het voor ondernemers steeds belangrijker wordt om zichtbaar te zijn op social media. Ik heb wel interactie met volgers via mijn blog, maar het merendeel gebeurt toch via social media. Tegenwoordig word ik zelfs regelmatig via social media benaderd door bedrijven.

Sommige mensen zien social media als een verplichting, maar je kunt het zo leuk maken als je zelf wilt. Ik heb door oprechte interactie met anderen al veel leuke mensen leren kennen. Met name Twitter en Instagram zijn een laagdrempelige manier voor anderen om jou aan te spreken en informatie uit te wisselen. Zo heb ik een andere freelancer, Suzanne van Duijn, leren kennen via Twitter. Ze vroeg of iemand zin had in een kop koffie in Den Bosch en ik was toevallig in de stad aan het werk. Een jaar later organiseren we samen evenementen en zien we elkaar regelmatig om bij te kletsen over reizen, ondernemen of andere zaken. Daarnaast tippen we elkaar als we een leuke opdracht zien én tippen we bedrijven als ze iemand in die branche zoeken. Mijn belangrijkste tip is dus: zet het online contact en het netwerken dus zo in dat jij er voornamelijk plezier uit haalt, want het kan je op de lange termijn veel opleveren.

Daar kan ik mij helemaal in vinden, Jessica. Het is zo belangrijk dat je dicht bij je jezelf blijft en echt gericht gaat samenwerken met mensen die bij jou passen. Bedankt voor je openheid en heel veel succes met je blog!

Ben je een ondernemer en wil je graag meer leren over social media? Word dan gratis lid van de community!