Zo maak je een pakkende omslagfoto voor jouw Facebookgroep

Nadat ze via de zoekbalk jouw Facebookgroep hebben gevonden is de omslagfoto van jouw groep het eerste wat mensen zien. Hoe zorg je ervoor dat deze foto pakkend is en ervoor zorgt dat mensen lid willen worden van jouw community?

Vandaag deel ik een aantal praktische tips.

Als eerste is het goed om stil te gaan staan bij jouw doelgroep. Wat is het overkoepelende thema van jouw groep? Is het besparen, gezonder eten, meer geld verdienen of heeft het te maken met leven met minder stress?

Schrijf dit thema op en visualiseer je waar jouw doelklanten naar verlangen. Schrijf dit zo uitgebreid mogelijk uit.

Stel ze hebben nu financiële problemen (waar jij ze top bij kunt helpen!), wat willen ze dan?

Yes, meer geld en minder stress.

Als community-eigenaar kun je hierop inspelen door een Facebookcoverfoto te plaatsen die dit gevoel opwekt. Mensen missen wellicht overzicht, willen zich financieel vrij voelen, wellicht dromen ze van een verre reis met hun gezin. Pak de rode draad van het verlangen en zorg dat ze dat ultieme gevoel krijgen wanneer ze jouw foto zien.

Ter illustratie. Onderstaande foto kan mensen pijnlijk herinneren aan het feit dat ze geen idee meer hebben wat ze moeten doen. De afbeelding an sich sluit aan, maar geeft niet het gevoel waar mensen naar verlangen: financiële vrijheid zodat ze kunnen gaan reizen met hun gezin. Hetgeen waar JIJ ze mee helpt met jouw programma.

Onderstaande foto springt in op het verlangen van jouw ideale groepslid. Het laat zowel geluk, reizen en het gezin als vrijheid zien. Exact hetgeen waar men naar verlangt.

Mijn voorkeur bij marketing ligt altijd in het benadrukken van het verlangen omdat ik echt geloof dat mensen dan ook sneller geneigd zijn om actief in beweging te komen.

Na het kiezen van de juiste foto kom je aan bij stap 2: het maken van de omslagfoto.

Een van de programma’s die je hier heel goed voor kunt inzetten is Canva. Via Canva kan je kiezen uit talloze templates waarin je jouw foto kunt toevoegen. Vanuit dit programma kun je tevens ervoor zorgen dat jouw omslagfoto ook een pakkende tekst krijgt.

Bij het kiezen van een tekst raad ik je aan om te gaan kiezen uit een CTA. Bijvoorbeeld: ‘Download nu mijn … tips om …’, of om jouw expertstatus te gaan benadrukken door te vertellen dat je bijv. al gezien bent bij RTL4 etc.

Voeg gerust ook jouw naam toe aan de cover. Men mag best weten dat jij de leider bent van de groep.

Tot zover een aantal praktische tips.

Welk gevoel wil jij jouw groepsleden graag geven?


Binnenkort start de 2e ronden van het #communitybouwertraject. 

Wil jij meer uit jouw Facebookgroep halen? Ben jij klaar voor een groter bereik en wil je moeitelozer klanten aantrekken? Doe dan mee :). Ik help je graag.

Laat een bericht achter