facebookgroep-hoestartjeeenfacebookgroep-kimbuining.n

Hoe komt het dat er geen interactie is in jouw Facebookgroep?

Vorige week deelde ik 20 content-tips die direct zorgen voor meer interactie in jouw groep.

Vandaag wil ik graag met je de diepte in want:

Hoe komt het nou dat er vrijwel niemand reageert in jouw groep?

Als eerste: weet dat je niet de enige bent! Er zijn talloze groepen waar vrijwel niks gebeurt. Zelfs de meest succesvolle businesscoaches hebben soms groepen met duizenden leden die in verkapte reclamegroepen zijn veranderd. You’re not alone.

Het mooie nieuws is: je kunt jouw groep nieuw leven inblazen met de 20 content-tips!

Laten we echter eerst kijken wat de oorzaak is van de lage interactie in jouw groep, zodat je kunt voorkomen dat hetzelfde in de toekomst weer gebeurt.

In mijn ogen heeft jouw Facebookgroep simpelweg 1 doel: het dienen van jouw volgers.

In jouw groep komen namelijk mensen samen om elkaar te helpen, te inspireren en te motiveren meer uit het leven te halen. Het belangrijkste voor hen is dan ook dat ze herkenning vinden en dat de content die ze vinden RELEVANT is.

Heb je nagenoeg geen interactie in jouw groep?

Optie 1: Wellicht plaats je content die niet aansluit bij jouw volgers. In een groep waar het thema koolhydraatarm eten centraal staat is er weinig kans dat mensen zitten te wachten op topics zoals hun favoriete tv-zender. Mensen delen echter wel graag hun favoriete recepten. Dat sluit wel aan. Zorg dat jouw content relevant is.

Dat brengt mij gelijk bij optie 2: Een Facebookgroep is een brandingkanaal, geen verkoopkanaal.

Via jouw community bouw je een relatie op met jouw volgers. Mensen zullen je steeds meer als expert zien en uiteindelijk om hulp gaan vragen bij hun probleem. Wat ik echter vaak zie is dat je in de tijdlijn alleen maar reclameposts ziet van de beheerder. ‘Meld je aan voor mijn … event!’ Helaas, zo werkt het niet!

Stel je voor dat je op een netwerkevent bent en een fijn gesprek hebt met een videomaker. In het gesprek voel je de klik en in haar Facebookgroep vind je daarna alleen maar reclame. Ze gaat je zelfs taggen in een bericht. Zou jij dan nog steeds een fijn gevoel bij haar hebben, of krijg je dan het gevoel dat iets door je strot gedrukt wordt?

Ik geloof het laatste…

Over reclame gesproken, dat brengt mij bij optie 3: Er is alleen maar reclame en geen waarde te vinden in jouw groep. Mensen worden lid van een community omdat ze iets willen leren. In veel groepen wordt er echter alleen reclame gemaakt.

Wat heb je aan 10.000 leden als het alleen een reclamezuil geworden is? Hoe bouw je dan ooit een relatie op met jouw volgers? Mensen zullen immers lid worden en direct hun link plaatsen.

Omdat ik dit zelf wil voorkomen laat ik geen reclame toe in mijn groep. Reclamelinks zijn op de lange termijn niet alleen slecht voor het algoritme, het zorgt er ook voor dat de waarde verdwijnt.

Vorige week heb ik daarom besloten om iets unieks te gaan doen.

Ik ben een nieuwe community gestart voor Ambitieuze coaches. Coaches die – net zoals ik – al een aantal jaar ondernemen en graag willen sparren met gelijkgestemden. Na een kort marktonderzoek ontdekte ik dat ik niet de enige was die het zo jammer vond dat de bestaande coachgroepen uit reclame bestaan of alleen geschikt zijn voor starters.

Mijn intentie met deze groep is om een warme, betrokken community te creëren waarin we elkaar motiveren om te gaan groeien met onze praktijk. Mocht je ook lid willen worden: je bent van harte welkom!

Voor nu ben ik heel benieuwd hoe het gaat met jouw Facebookgroep. Reageren er al mensen op jouw berichten?  Ik hoor het graag in de comments!

Laat een bericht achter