Wat zou je ervan vinden als ik je vertel dat je een Facebookgroep kunt kopen met 800+ leden?

Zou je direct een gat in de lucht springen, of twijfel je ook of dit een gevalletje is van ‘too good to be true’?

Vandaag zag ik een bericht in een Facebookgroep. Een collega bood haar groep met respectievelijk 800 leden te koop aan. Enorm verleidend voor velen en juist daarom wil ik je graag duidelijk maken waarom dit een hele slechte investering is.

Waarom je NOOIT een Facebookgroep moet kopen van een andere ondernemer

1. Het kost meer geld dan het oplevert

If it seems too good to be true, it probably is!

Mensen verkopen niet zomaar een Facebookgroep. Ze verkopen het ongetwijfeld omdat ze er zelf geen rooie cent meer aan verdienen en er wel veel energie in hebben gestoken >> alarmsignaal. Het is een teken dat de fundering niet staat of dat er een strategie mist!

Koop dus alleen iets als iemand aantoonbaar kan laten zien dat het geld heeft opgeleverd. En zelfs dan is het niet slim…

2. Mensen zullen snel de groep gaan verlaten

Hoe zou je het vinden als je naar een concert gaat van Marco Borsato, en Rene Froger stapt op het podium? Ja, hij zingt ook leuke stukjes in het Nederlands, maar het is toch net even anders 😉 . Je zult als fan niet blij zijn en snel de zaal verlaten. Het zou voelen alsof er iets ‘door je strot wordt gedrukt’.

Dit zullen de leden van jouw groep ook hebben!  Ze zijn fan van hem of haar. Zelfs al zouden de leden in de groep je kennen, zodra je het overneemt valt de betrokkenheid weg.  Mensen kennen je nog niet en/of zien je nog niet als de expert en zullen snel de groep gaan verlaten. Ze willen immers meer leren van hun voorbeeld en niet van jou. Hoe pijnlijk dit ook is, dit soort overnames zijn bijna altijd gedoemd om te mislukken. Mensen willen lid zijn van een Facebookgroep van iemand die ze vertrouwen en als expert zien.

3. De interactie kakt gelijk in 

Naast dat het ledenaantal ongetwijfeld hard naar beneden zal gaan, zul je merken dat er geen hond meer op je berichten reageert.

Ik zie dit zo vaak terug in de praktijk. Zo had een collega-businesscoach zijn groep overgedragen aan een van zijn klanten, een superleuke dame die vol enthousiasme aan de slag ging. De leden kenden en zagen haar echter nog niet als DE EXPERT in dit vak. Na een paar maanden gaf ze de groep weer terug want de interactie was om te huilen. En, je voelt hem al, toen hij aankondigde dat hij weer terug was, kwam de groep weer tot leven! Mensen zijn nou eenmaal fan van deze persoon. Ze willen hem of haar zien!

Kan jouw groep wel een reanimatie gebruiken? Download mijn checklist en ontdek hoe je in no time jouw Facebookgroep actief krijgt!

4. Het wordt enorm lastig om te verkopen

We denken heel vaak dat veel leden gelijk staat aan veel omzet, maar niks is minder waar. Ik heb meerdere coaches en businesscoaches geholpen om tienduizenden euro’s te verdienen terwijl ze nog maar 100+ leden hadden in hun groep. Het draait allemaal om een stevige fundering, verbinding en een heldere strategie. En juist die basis, de fundering, ontbreekt als je een groep overneemt.

Weet je namelijk zeker of de naam goed scoort in het algoritme?

Trekt de Facebookgroep echt de juiste mensen aan?

En zijn deze mensen bereid om te kopen? Van jou?

Een groep voor ondernemers kan qua inhoud een scala aan ondernemers aantrekken. Daarnaast zijn veel Facebookgroepen totaal niet rendabel omdat het vraag-en-antwoordgroepen zijn. Kijk naar de grote groepen in Nederland. Zelfs de grootste hebben moeite om er geld mee te verdienen.

Het is bijna alsof je een pak flyers uit je raam gooit en hoopt dat deze bij je ideale klanten in hun handen waaien. Waarom zou je het risico nemen om erop te gokken dat het ook maar iets oplevert?

Verspil geen geld. Koop geen Facebookgroepen van andere ondernemers

Zorg ervoor dat je zelf een groep aanmaakt die echt bij jou en je doelgroep aansluit. Dan weet je 100% zeker dat je de juiste mensen aantrekt. Bouw je eigen fanbase.

En mocht iemand echt komen met een geniaal bod, bedenk dan een slimmere manier om leden te werven uit die groep. Een groep overnemen is namelijk echt pure geldverspilling. Laat je niet verleiden door lege nummers.

Ook interessant:


Pssst, ben jij al lid van de Facebookgroep Ambitieuze coaches? In deze community vind je wekelijks live-uitzendingen over social media, ondernemen en money mindset!