Veel ondernemers vinden het moeilijk om hun doelen te behalen. Ze haken vroegtijdig af of blijven hangen op onbelangrijke details. In deze blog deel ik 2 inzichten die helpen om succesvol doelen te stellen én te behalen. Doe jij dit al?

1. Zorg voor een glasheldere WHY

Allereerst is het essentieel dat je je waarom – je WHY – glashelder hebt. Als er geen belangrijke why achter je doel zit wordt het namelijk verrekte lastig om door te zetten.

Ben jij bijvoorbeeld helemaal klaar met je baan en wil je fulltime gaan ondernemen? Je kunt jezelf dan bijvoorbeeld als doel stellen dat je 2000 euro in de maand wilt gaan verdienen. Maar wat als je in plaats daarvan jezelf nou eens het doel stelt om binnen een halfjaar fulltime te kunnen ondernemen? En dat je subdoelen daaronder dan zijn dat je eerst 1000 euro in de maand verdient, dan 1500 en daarna 2000?

Als je een why koppelt aan je doel heb je een reden om door te zetten. Dan weet je dat als je niet vandaag die ene actie doet, je niet bij die 2000 euro in de maand komt en dus naar die klotebaan moet blijven gaan. Ik zie het ook bij mijn klanten: zonder duidelijke why geven ze bij de eerste de beste tegenslag op. En dat is echt enorm zonde.

Vraag jezelf af: waarom wil ik dit zo graag?

Omdat je graag bij je kinderen wilt zijn?

Omdat je nooit meer naar die verschrikkelijke baan toe wilt?

Omdat je wilt bewijzen dat je een succesvolle ondernemer kunt zijn?

Voel die drive. Schrijf het op en hang het aan de muur. Zet het op je moodboard en voel het elke keer als je er voorbijloopt.

Elke zondag upload ik om 16.00 uur Nederlandse tijd een vlog op mijn YouTubekanaal. Heb je een vraag waar je heel graag antwoord op wilt? Mail naar team@kimbuining.com of stel je vraag onder mijn laatste video.

2. Accepteer dat de weg ernaartoe niet gemakkelijk is

Ondernemers die hun doelen behalen geven niet op. Dit klinkt logisch, maar in de praktijk zie ik vaak iets anders. Mensen doen bijvoorbeeld mee aan een groepsprogramma, lopen een week achter, hebben niet alles bekeken en besluiten dan meteen: laat maar zitten.

Succesvolle ondernemers accepteren dat de weg ernaartoe niet gemakkelijk is. Ze weten dat ze tegenslag krijgen en omarmen het proces dat daarbij hoort. Kijk naar mijn lancering van de Community Club. Denk je dat ik er in 1 keer 100 mensen in kreeg? Nee, daar moest echt veel voor gebeuren. Tegelijkertijd ging mijn website offline, crashte mijn bestelsysteem – alles ging mis.

Het is absoluut niet zo dat bij mij alles van een leien dakje gaat, maar ik weet dat als ik mijn doel wil behalen, ik daar ook echt iets voor moet gaan doen. Dat het niet automatisch gaat. En krijg ik een keer een nee op een verkoopgesprek, dan evalueer ik mijn skills. Wat gebeurde er? Wat kan ik voortaan anders doen?

Mindset trainen en oude patronen doorbreken

Heb jij ook weleens te snel opgegeven? Door een tegenslag? Door een rotopmerking van een ander?

Weet dat het niet falen is als je vandaag denkt: gatverdarrie, ik ben er klaar mee. Ik geef op. En morgen denkt: come on, ik ga ervoor. Je bent je mindset aan het trainen. Weerbaarder aan het worden. En deze oude patronen, die je misschien al van jongs af aan zijn aangeleerd, zijn vaak hardnekkig om te doorbreken.

Dat is ook een van de redenen waarom veel van mijn klanten een healing doen of af en toe met een coach praten. Dit is belangrijk. Want als je dit met jezelf kunt doorbreken, dan denk je: kom maar op. Ik heb niks te verliezen. Al dat andere heb ik overwonnen.

Misschien geef je een keer een challenge waarbij niemand koopt, of een webinar waarbij maar 2 mensen komen opdagen. Dat is prima, want je hebt weer ervaring opgedaan en dit helpt je bij je einddoel te komen. Omarm het proces en weet dat je lerende bent. Je zult zien hoeveel succes dit je brengt.

Ik ben benieuwd wat jij doet om je doelen te behalen. Laat je het hieronder weten in de comments?

Je las een artikel van Kim Buining, auteur en community-expert

Klaar voor meer klanten? Kom in actie!

Foto’s: Chelsea Mabry