Als er een ondernemer is voor wie ik enorm veel respect heb, dan is het wel Tibor.

De beste man heeft extreem veel kennis en expertise in huis en zet daarmee een hele bijzondere (en broodnodige!) movement neer met zijn community.

De fanbase: dat ene ding dat veel coaches vergeten

Het bijzondere aan Tibor is dat zijn werk ergens heel tijdloos is. Helder aanbod, focus op kwaliteit. Plus: hij doet 1 ding enorm goed. Dat ene ding dat veel coaches vergeten, maar dat de komende jaren steeds belangrijker wordt als je een duurzaam en crisisbestendig bedrijf wilt neerzetten.

In onderstaande video leg ik uit hoe ze dat doen en als bonus vertel ik je ook hoe je klanten krijgt uit jouw community! Ik zeg: thee erbij en kijken die hap 👍

Elke zondag upload ik om 16.00 uur Nederlandse tijd een vlog op mijn YouTubekanaal. Heb je een vraag waar je heel graag antwoord op wilt? Mail naar team@kimbuining.com of stel je vraag onder mijn laatste video.

Verbinding wordt de komende jaren onmisbaar

Op het gebied van marketing wordt verbinding de komende jaren onmisbaar. Zonder fanbase hou je het op de langere termijn niet vol. Als je een duurzaam bedrijf wilt met een continue stroom van klanten kun je gewoonweg niet zonder.

Een mooi voorbeeld hiervan zijn ondernemers die op de markt staan. Veel marktkraameigenaren hadden door het coronavirus plots geen omzet meer, maar die ene groenteboer die altijd een praatje maakte en een echte relatie had met zijn klanten deelde een post op Facebook en verkocht moeiteloos al zijn groentepakketjes. Dat is de kracht van een community en waarom ik hier zo in geloof.

Waarom iedere coach een Facebookgroep nodig heeft

Het wordt steeds moeilijker om mensen te bereiken. Er zijn steeds meer opties beschikbaar voor socialmediamarketing en de algoritmen veranderen ook nog eens continu. Je hebt steeds meer advertenties nodig en toch wordt je bereik steeds lager. Tegelijkertijd zet Facebook wel steeds meer in op community’s. Dit is waarom je Facebookgroep een veel hoger bereik heeft dan je Facebookpagina of je Instagramfeed.

Met een Facebookgroep bouw je bovendien een echte relatie op met je volgers. Waar mensen de posts van je Facebookpagina of Instagram af en toe zien en liken, zullen ze er minder snel én openhartig reageren dan in een besloten, veilige Facebookgroep met lotgenoten of mede-geïnteresseerden.

In een Facebookgroep breng je alle mensen samen je topic interessant vinden. Ze hoeven jou in eerste instantie niet eens te kennen, want als je Facebookgroep een goed topic heeft promoot Facebook jouw groep zelf (en gratis). Door interactie kom je vervolgens met je mensen in contact. Ze leren je kennen en gaan jou zien als de go-to-expert. Het is een fantastische manier om vol vanuit liefde en verbinding te verkopen.

Alles draait om de relatie

Bij communitybouwen zie ik Facebook als een tool. Je kunt ook een community op LinkedIn hebben of op andere manieren een fanbase opbouwen. Ik heb het hier vooral over Facebook omdat dat op dit moment een van de beste tools op de markt is. Het platform is niet waar het om draait, dat is de relatie. Want je fanbase gaat gewoon met je mee naar een volgend platform als Facebook stopt.

Denk eens aan de mensen van wie jij de afgelopen tijd hebt gekocht. Misschien kocht je zelfs duurdere programma’s en moest je ervoor sparen. Het waren allemaal mensen die je vertrouwde en waarvan je wist dat ze er echt voor je zouden zijn. Die je het bovendien gunde.

Focus op die fanbase

Hoe wil jij gaan ondernemen? Wat wil je voor de komende jaren? Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf weerbaar wordt? Dat je de tegenslagen van nu en die van de toekomst aankunt?

Als ik je 1 tip mag geven: focus op die fanbase. Op die echte relatie. Op liefde en verbinding. Je zult zien dat je dan woest aantrekkelijk wordt en nooit meer zonder klanten zit.

Ik ben heel benieuwd of jij al een fanbase hebt. Deel je het hieronder in de comments?

Je las een artikel van Kim Buining, auteur en community-expert

Klaar voor meer klanten en een krachtige fanbase? Kom in actie!

Foto’s: Chelsea Mabry