Wat is de grootste fout die je kunt maken met je membership? Veel ondernemers denken niet goed na over wat ze in hun membership organiseren en gaan hierdoor finaal de mist in. Hoe blijven je members wel? Je leest het in deze blog.

Een membership is een superslim businessmodel

Memberships zijn hot en met goede reden! Van Bitcoinadvies tot schoonmaakhulp, overal heb je wel een membership voor.

Het is dan ook superslim om te kijken of dit businessmodel ook voor jou werkt. Niet alleen omdat veel mensen snakken naar contact met gelijkgestemden en actief community’s opzoeken, maar ook omdat het voor een stabiele cashflow zorgt. Want in plaats van dat je elke maand iets moet lanceren of telkens weer op zoek moet naar nieuwe klanten, lanceer je 1 of 2 keer per jaar en heb je gewoon mensen in die club zitten. Hierdoor weet je ook wat er elke maand binnenkomt en dat geeft natuurlijk veel rust.

Maak jij deze fout ook in je membership?

Als community-expert help ik ondernemers die een membership hebben dat gewoon ruk is. Memberships waarin bijvoorbeeld steeds minder mensen komen opdagen, mensen de maandelijkse rekening niet betalen of waarbij de ondernemer zelf zegt: ‘Ik merk dat ik er geen voldoening meer uit haal. Het voelt niet meer goed.’

Waarom zijn de members niet meer betrokken? Is de ondernemer opgebrand? Meestal komt het door 1 simpele fout: er wordt veel te veel georganiseerd. En dit is echt een van de grootste fouten die je als ondernemer kunt maken.

De grootste transformatie zit in langdurige samenwerkingen

Waarschijnlijk denk je nu: ja, leuk, maar ze betalen elke maand honderd euro, dus ik moet er wel voor zorgen dat het die honderd euro waard is, anders gaan ze weg.

En ja, als je een membership aanbiedt waarbij mensen elke maand kunnen uitstappen, loop je inderdaad het risico dat mensen snel afhaken. Maar de reden waarom ze afhaken heeft meestal niets te maken met de hoeveelheid online trainingen en andere informatie die jij met ze deelt.

De grootste transformatie zit namelijk niet in kennis, maar in langdurige samenwerkingen.

Want zeg eerlijk: als jij, ik noem eens iets, een sportschoolabonnement aangaat en weet dat je elke maand kunt stoppen, hoe dedicated ben jij dan? Waarschijnlijk kom je 1 keer opdagen en daarna nooit meer.

Aan een membership heb je, net als bij een sportschoolabonnement, het meest als je er langer in zit. Want dan leer je ook de andere members beter kennen en doe je samen je uiterste best om resultaten te behalen. Je hebt er als member geen reet aan als je het maar 1 keer inkijkt en er verder niks mee doet.

Denk goed na over wat je wél organiseert

Ik raad je vooral aan om goed na te denken over wat je in je membership organiseert. We denken hier vaak veel te luchtig over na.

Ik heb in zelf in memberships gezeten waarin zo veel gebeurde dat ik al snel dacht: ja, jezus, ik heb een druk leven, hier heb ik helemaal geen tijd voor!

Als jij iets organiseert en wilt dat mensen resultaten behalen, is het belangrijk om echt te gaan kijken wat ze nou eigenlijk willen. Want je wilt natuurlijk het liefst dat mensen niet alleen lid worden, maar dat ze dat ook jarenlang blijven. Niet alleen vanwege je cashflow, maar vooral ook omdat mensen er zelf het meeste aan hebben.

1 keer per maand is waardevoller dan 5 keer per maand

In mijn eigen Secret Circle membership organiseer ik 1 keer per maand een inhoudelijke training die echt waardevol is voor mijn members – geen fluffpuff, geen halfbakken trainingen waarin ik mensen uit mijn ondernemerskring als expert naar voren schuif om elkaars werk te promoten zonder dat mijn members daar echt iets aan hebben, nee: echte waarde.

Maar naast dat ze die waardevolle kennis krijgen, leren mensen bij mij ook om een betere ondernemer te worden. We gaan echt kijken: hoe zijn de ondernemers die hier hun expertise delen – stuk voor stuk mensen met een bewezen track record – zo succesvol geworden? En wat kun jij hier als ondernemer uitpikken waardoor je deze maand ook beter wordt? Want dát is waar het om draait.

Daarnaast zorg ik ervoor dat ik mijn members een uniek netwerk bied. Een waarin we, ook offline, megatoffe dingen met elkaar doen. En dat zie je nergens in Nederland.

Als ik in de Secret Circle elke maand wel 5 keer iets zou organiseren, weet ik zeker dat je de helft niet bekijkt en vervolgens denkt: shit, ik heb hier niet alles uitgehaald. Geeft dat een fijn gevoel? Ik denk het niet.

Wil je meer nog weten over dit onderwerp? Beluister mijn podcast en ontdek waarom je membership niet per se duizenden leden hoeft te hebben.

Als je kennis opzuigt en verder niks doet, gebeurt er geen reet

Ik geloof dat je er meer aan hebt om in beweging te komen dan aan avond na avond online trainingen te volgen. Want als je alleen maar kennis opzuigt en er niks mee doet, gebeurt er uiteindelijk ook geen reet.

De meeste resultaten behaal je door dingen te modelleren en te zien: hé, iemand doet dit, dit is rete-interessant, hier kan ik van leren! Moet je natuurlijk wel inhoudelijk weten waarom en dat is dan ook de reden waarom ik die interviews en inhoudelijke trainingen met topondernemers doe. Want ja, het is natuurlijk leuk als je weet hoe Anne Quaars groot is geworden, maar past dat model ook bij jou? Je moet ook weten waarom ze het zo heeft gedaan.

Zorg dus dat het behapbaar blijft en je mensen in beweging komen (én blijven). En dit bereik je niet als je ze mensen passief maakt en ze alleen maar laat luisteren naar nieuwe content.

Ik hoor heel graag wat je van deze blog vindt. Deel je het hieronder in de comments?

De grootste fout die je kunt maken met je membership community expert community's communities memberships voor ondernemers geld verdienen met membership Kim Buining

Deze maand laat ik weer een paar mensen toe in de Secret Circle!

Wil je ook bij de Secret Circle? Ik laat elke maand maar een select aantal members toe. Wil jij daar heel graag een van zijn? Vul dan snel mijn contactformulier in!

JA! Ik wil in de Secret Circle!