Mensen vragen mij regelmatig: “Kim, wat zijn nou de voordelen van een Facebookgroep?” Facebook richt zich steeds meer op groepen en online verbinding, en deze focus zal de komende jaren alleen maar groter worden. In deze blog zet ik de 4 grootste voordelen van een Facebookgroep op een rijtje.

1. Groter bereik en GRATIS promotie door Facebook

Een Facebookgroep heeft een groter bereik dan een Facebookpagina. Slechts een klein deel van de mensen die jouw Facebookpagina liken, zien je berichten ook daadwerkelijk voorbijkomen. Facebook wil namelijk dat je daarvoor gaat adverteren. Daar zit hun verdienmodel.

Facebookgroepen zijn daarentegen gemaakt om mensen met elkaar in verbinding te brengen, en de algoritmen van Facebook helpen daaraan mee. Online community’s worden niet alleen beter weergegeven in de tijdlijn, Facebook promoot actieve groepen zelfs GRATIS!

Als je een actieve Facebookgroep hebt, die bovendien gratis wordt gepromoot door Facebook zelf en daarmee nog meer volgers aantrekt, hoef je geen geld meer uit te geven aan dure advertenties, of jezelf te verliezen in salesfunnels. Met de juiste berichten verkoop je je programma’s en diensten moeiteloos uit in je groep. Zonder ingewikkelde marketingstrategiëen, puur vanuit verbinding.

2. Je bouwt een echte relatie op met jouw volgers

Met je Facebookgroep bied je mensen een veilige plek om vrijuit te kunnen praten over hetgeen waar zij tegenaanlopen. Je kunt hier eerlijke, oprechte verbinding maken met jouw mensen en daarmee bouw je een echte relatie met ze op.

Je volgers leren je kennen en gaan je vertrouwen. Ze weten dat jij degene bent die ze echt kan helpen met hun problemen. Ze worden fan van je, en zullen keer op keer bij je terugkomen wanneer jij iets nieuws lanceert. Sterker nog, ze kunnen niet wachten!

3. Jij bepaalt wie je toelaat

Iedereen kan je Facebookpagina liken en reageren op wat je daar post, maar in je Facebookgroep bepaal jij zelf wie je toelaat. Hierdoor weet jij precies wie je volgen en waar zij behoefte aan hebben en stem jij je berichten – en later ook je aanbod – hier haarscherp op af.

Hoe zorg je ervoor dat je alleen de juiste mensen aantrekt? Dat doe je door ze vragen te stellen wanneer ze zich aanmelden voor je groep. Let op dat je hun antwoorden opslaat, want nadat je mensen hebt goedgekeurd, verdwijnen ze voorgoed.

TIP: Vraag je volgers bij aanmelding of ze hun e-mailadres met je willen delen, zodat je ze makkelijk op de hoogte kunt brengen van je nieuwste acties. Dit is een handige manier om je mailinglijst te laten groeien.

4. Je kunt je Facebookgroep gebruiken als online leeromgeving

Sinds 2018 kun je in Facebook eenheden aanmaken (ook wel units genoemd in het Engels). Hiermee orden je op een supersimpele manier je berichten, afbeeldingen en video’s en maak je je content overzichtelijk voor groepsleden. Je bouwt er in feite een online leeromgeving mee op in je Facebookgroep.

Door middel van eenheden zorg je ervoor dat mensen exact weten waar ze mogen beginnen. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je een challenge organiseert en wilt dat je leden je video’s in een bepaalde volgorde bekijken. Maar je kunt deze feature nog verder inzetten en je Facebookgroep inzetten als onderdeel je (online)programma, of zelfs een betaalde Facebookgroep opzetten waarin mensen waardevolle informatie en trainingsvideo’s kunnen vinden.

Tot zover mijn 4 grootste voordelen van Facebookgroepen. Wat is volgens jou het grootste voordeel van een Facebookgroep? Deel je het hieronder? Ik ben reuze benieuwd!

Hoe zorg je ervoor dat je Facebookgroep zo actief wordt dat Facebook hem gratis gaat promoten?
Hoe maak je echte verbinding met jouw mensen en hoe verkoop je je programma’s keer op keer moeiteloos uit?

Het begint met interactie!

Heb jij een Facebookgroep waarin geen hond reageert? Lees dan gauw verder. Ik heb namelijk iets heel tofs voor je…

Heb jij een Facebookgroep, maar is de interactie ver te zoeken? Volg dan mijn training Reanimeer je Facebookgroep!

In deze training deel ik alles wat je nodig hebt om je Facebookgroep weer tot leven te wekken.

Je leert:

  • hoe je binnen een week jouw Facebookgroep reanimeert;
  • hoe je moeiteloos klanten werft uit jouw groep;
  • het geheim van MEGA-actieve community’s!

Geloof me, dit wil je niet missen!

Ben jij klaar om door te pakken?

JA, ik wil meer interactie in mijn Facebookgroep!

Foto’s: Chelsea Mabry