Superenthousiast startte je je Facebookgroep, maar nu hoor je alleen nog maar krekels. What happened?

Regelmatig vragen ondernemers me hoe het komt dat niemand op hun posts reageert. Ze storten hun hart, ziel en zaligheid in berichten en lives en vervolgens is het doodstil. Wat nu?

Ik zeg het vaker: alles draait om interactie. Maar waar veel ondernemers niet bij stilstaan, is dat die interactie van twee kanten moet komen. Ik leg uit wat ik hiermee bedoel.

Allereerst: show up

Het is een wagenwijd opengetrapte deur, maar toch gaat het hier vaak al mis: show up. Hoe consistenter jij als jezelf komt opdagen, hoe beter. Zelfs de meest succesvolle ondernemers hebben tijden gehad dat er niemand reageerde. Die fanbase moet je opbouwen en dat kost tijd. De basis is het doen.

Doe het niet voor de likes, maar doe het vanuit liefde. Want als je vanuit verbinding deelt en onderneemt, wordt het een stuk makkelijker. Wees integer en helder in je boodschap en geef niet op. Jij weet wat je te doen hebt, ook al reageert er nu misschien geen hond. Be there voor jouw mensen. Your people need you.

De 3 meestvoorkomende redenen waarom Facebookgroepen in slaap vallen

Waarom reageert er niemand op je berichten? Dit zijn de 3 meestvoorkomende redenen waarom Facebookgroepen in slaap vallen:

1. Je reageert zelf NIET op berichten. Heb je dat wel eens gehad dat je ergens op visite komt, hoi zegt tegen de gastvrouw maar geen reactie terug mag ontvangen? Awkward. I know! Geeft geen lekker gevoel. Zorg dat je het zelf ook niet doet 🙂

2. Je berichten zijn eenrichtingsverkeer. Het gaat alleen maar over jou en jouw bedrijf. Je toont geen enkele interesse in jouw leden. Weet dat mensen heel graag praten over 1 ding: ZICHZELF.  Jouw taak als communityleader is zorgen dat ze zich veilig voelen en gaan praten.

3. Je begint direct met verkopen en jaagt mensen weg. Ken je ook die akelige gastjes van 18 die in een drukke winkelstraat een krant in je handen drukken? Mega-irritant, toch? Toch zijn heel veel coaches continu aan het verkopen. Zorg dat mensen je eerst leren kennen. Daarna kun je jouw aanbod doen.

Zorg ervoor dat mensen zich welkom en gezien voelen

Wat je ook deelt, deel vanuit liefde voor je mensen. Zorg ervoor dat ze zich welkom en gezien voelen. Laat ze voelen dat jij ze oprecht wilt helpen met datgene waar ze tegenaanlopen. Dat jouw intenties puur zijn. Je zult zien wat voor fantastische, waardevolle reacties je dan gaat krijgen.

Ik ben heel benieuwd wat je vindt van deze blog. Laat je het hieronder weten?

waarom Facebookgroepen in slaap vallen Kim Buining Facebookgroep interactie checklist

Je las een artikel van Kim Buining, auteur en community-expert

Klaar voor meer klanten? Kom in actie!

Foto’s: Chelsea Mabry