Laten we het eens hebben over de cover van je Facebookgroep. Hoe perfect en professioneel moet die zijn?

Uren ben je bezig in Canva. Je zoekt de mooiste stockfoto, het perfecte lettertype, schuift alles 100 keer heen en weer en nog steeds is het niet perfect. Wat nu?

Regelmatig spreek ik coaches die letterlijk blijven hangen op de cover van hun Facebookgroep. Zo zonde vind ik dat! Er zijn namelijk belangrijkere dingen die je kunt perfectioneren.

Waar letten mensen op als ze de cover van je Facebookgroep zien?

De belangrijkste functie van je groepscover is informeren. Mensen worden lid van je groep omdat ze iets zoeken, zoals informatie of gelijkgestemden. Zorg dus dat je daarop focust.

Dit zijn de 2 belangrijkste dingen waar mensen op letten wanneer ze naar je cover kijken:

  1. Is dit wat ik zoek?
    Mensen zijn vaak specifiek naar iets op zoek. Kies daarom een afbeelding die duidelijk weergeeft wat jij in je groep biedt. Help jij bijvoorbeeld mensen met hun hooggevoeligheid en zet je daarbij een hulphond in? Laat dat dan zien.
    .
  2. Wat valt hier te halen?
    De cover van je Facebookgroep is dé perfecte plek voor een call-to-action, een link naar je weggever of je webinar. Heb je dat allemaal (nog) niet, deel dan wat er te halen valt in jouw groep. Want dat willen leden weten: what’s in it for me?

En ja, natuurlijk kun je hierbij uren spenderen aan het maken van de perfecte foto of de mooiste fonts, maar waarom zou je? Het allerbelangrijkste is dat je groep de lucht in gaat en er mensen in komen.

En nee, die mensen letten er echt niet op of je letters met je lipstick matchen of welke filter over je foto is gegaan.

Je kunt die uren echt beter besteden

Als ondernemer is je tijd kostbaar. Besteed je uren dus aan dingen die er echt toe doen.

Aan live gaan in je Facebookgroep, bijvoorbeeld, en daar jouw tips en liefde delen zodat je een hechte relatie opbouwt met je volgers.

Of aan een netwerkgelegenheid, aan mensen opbellen die geïnteresseerd zijn in je nieuwe programma – er zijn zoveel betere, nuttigere acties te bedenken!

Toen ik mijn Facebookgroep Ambitieuze coaches begon had ik ook niet meteen een perfecte coverfoto. Maar ik had wel binnen een paar weken een aantal superleuke leden die vroegen of ik ze wilde helpen klanten te werven uit hun groep. En dat is waar het om gaat!

Perfectioneer de naam van je Facebookgroep in plaats van de cover

Als je iets wilt perfectioneren aan je Facebookgroep, zorg dat het de naam is.

Met een pakkende naam word je niet alleen beter weergegeven in Facebook, mensen snappen ook beter waarom ze lid moeten worden. Hierbij mag je echt specifiek zijn. Hoe duidelijker, hoe beter.

Hoe zorg je ervoor dat jouw Facebookgroep de perfecte naam heeft? In de praktijk merkte ik dat mensen dit best lastig vinden. Daarom heb ik een praktische online training gemaakt die je in een uurtje helpt de juiste keuze te maken. Je volgt hem vanuit je luie stoel!

Perfectionisme kan handig zijn, maar alleen op de juiste gebieden

Laatst hoorde ik iets moois: soms zijn we er trots op om perfectionistisch te zijn. En ja, perfectionisme kan ook heel handig zijn, mits je het op de juiste gebieden toepast.

Perfectionisme is bijvoorbeeld belangrijk als je met je klanten bezig bent. Als jij je 200% inzet zodat jouw mensen krijgen waarvoor ze betaald hebben en echt resultaat behalen. Maar perfectionisme is minder belangrijk als het gaat om een Facebookcoverfoto.

Natuurlijk wil je professionaliteit uitstralen, maar moet het meteen vandaag perfect zijn? Kun je er niet beter voor zorgen dat het gewoon klaar is? Want voor je het weet ben je een week verder en is je groep nog niet in de lucht.

Better done than perfect. Finetunen kan altijd nog.

Ik ben heel benieuwd wat je vindt van deze tips. Deel je het hieronder in de comments?

cover van je Facebookgroep Kim Buining Ambitieuze coaches Facebook groepen klanten via facebook community

Je las een artikel van Kim Buining, auteur en community-expert

Klaar voor meer klanten en een krachtige fanbase? Kom in actie!

Foto’s: [Kimberly D] Photography

Lees ook: De omslagfoto van je Facebookgroep: afmetingen, tekst en lettergrootte