Wat zijn jouw non-negotiables?

Heb jij weleens zo’n klant gehad, waarvan je later dacht: waarom heb ik dat in vre-des-naam gedaan?

Zo’n klant die veel meer van je vroeg dan je vooraf inschatte? Waarvoor je eigenlijk het driedubbele had moeten rekenen? Zo een waarvan je, na een aantal gesprekken, voor aanvang van een call een beetje buikpijn kreeg?

Misschien had je bepaalde dingen niet moeten doen.

Had je toch strikter moeten zijn.

Anders naar dingen moeten kijken…

Troost je, ook dit hoort bij ondernemen. Bij groeien en het vinden van jezelf. Toch kan dit effecienter.

Hoe laat je je bedrijf duurzaam groeien en trek je de juiste mensen aan?

Mensen waarbij je tijdens het offertegesprek al denkt: zeg alsjeblieft ja, ik heb zo’n zin om met jou samen te werken! Wij gaan samen zulke mooie resultaten behalen…

Dat doe je door je non-negotiables!

Allereerst: wat zijn non-negotiables?

Non-negotiables zijn de dingen waaraan jouw klanten moeten voldoen. Of, nog liever: waar mensen aan moeten voldoen voordat ze überhaupt klant bij je worden. Het zijn de dingen waar jij achter staat. Waar jij in gelooft. Waarvan jij denkt: als je hier niet aan voldoet, dan wordt het ‘m gewoon niet. Omdat je weet dat er dan geen resultaat komt.

Natuurlijk kijk je bij een intakegesprek naar de situatie van een klant, waar ze behoefte aan hebben en naartoe willen. Maar kijk jij ook naar jouw eigen behoeften bij een klant?

Ben jij ook bereid om mensen uit je programma te zetten wanneer ze niet aan die behoeftes voldoen?

Het klinkt misschien hard, maar ik doe dat dus. Sterker nog, ik ben van plan om dat nog méér te gaan doen. Het vraagt lef en toewijding, dat klopt. Maar ik wil gewoon het aller, allerbeste kunnen geven, en dat kan ik alleen als ik mijn energie optimaal benut. Als ik mijn energie bescherm.

Hoe bepaal ik wat mijn non-negotiables zijn?

Vraag jezelf af: wat zijn mijn eisen?

Hoe ga ik werken?

Wie bepaalt de regels?

De prijs, de inhoud van mijn programma?

Vergelijk jezelf niet met anderen. Het is jouw bedrijf. Jij moet het runnen. Kijk daarom wat goed voelt voor jou. Laat je hierin niet tegenhouden door een ander.

Durf te vertrouwen op je eigen gevoel. En durf wanneer je met mensen in gesprek gaat te zeggen wat jouw voorwaarden zijn, en met wie je het liefst werkt.


Pssst, ben jij al lid van de Facebookgroep Ambitieuze coaches? In deze community vind je wekelijks live uitzendingen over social media, ondernemen en money mindset!


Communiceer vooraf

Verwacht jij vooral eerlijkheid van je klanten en ben je er snel klaar mee als je merkt dat je klant smoesjes gebruikt? Communiceer dit dan vooraf.

Geef duidelijk aan: “Ik verwacht […] van je, en als je dat niet doet, dan verwijder ik je uit het programma.” Zo simpel is het.

Het is niet gemeen bedoeld. Het is ook niet hard. Soms hebben we gewoonweg nodig dat iemand zegt waar het op slaat. Dat er verantwoordelijkheid van je wordt gevraagd.

Neem dit eens mee in je intakegesprek. Zeg eens: “Hey, ik zie dat je […] wilt, maar dit is wat ik van jou verwacht als wij gaan samenwerken.”

Je zult merken, als mensen echt commitment hebben, echt zeggen “ik ben er klaar voor”, dan zullen ze daar goed op reageren. En er beter door presteren.

Twee van mijn eigen non-negotiables: actie en eigen verantwoordelijkheid

Een van mijn non-negotiables is dat mensen actie ondernemen. Ik hou van #actieindetaxi en wil alleen werken met mensen die voelen dat er meer mogelijk is. Die tegen een doorbraak aanzitten. Willen groeien vanuit verbinding. Op een manier die bij hun, als mens, past.

Mijn volgende non-negotiable is dan ook dat je je verantwoordelijkheid neemt, en leiderschap neemt voor je eigen resultaten. Ik ben niet verantwoordelijk en ik ben er niet om je te redden.

Mijn droom en vibe zijn dat ik echt vanuit mijn tenen voel dat ik mensen wil laten zien dat het kan. Dat alles mogelijk is.

Ik vind het daarom niet alleen kicken dat mijn klanten supergoed gaan verdienen, maar ook, nog meer zelfs, dat het bewijst dat ze het gewoon kúnnen.

Dat ze inzien: als ik het 1 keer kan, dan kan ik het ook 5 keer.

En als ik het 5 keer kan, dan kan ik het ook 10 keer.

Dát.

Ruimte voor iemand die er wél klaar voor is

Denk eens terug aan die klant die heel veel energie van jouw vroeg. Die maar die geen stappen zette, steeds weer terugkwam met dezelfde excuses, niet keek naar oplossingen, en bij het minste of geringste jouw aandacht eiste. Alle tijd en energie die je aan deze klant gaf, die had je ook kunnen geven aan iemand die er wél klaar voor is!

Dit is ook een van de redenen waarom ik geen aanbod meer doe in mijn webinars. Ik wil je persoonlijk spreken en voelen of jij het ook voor mij bent. Of we een match hebben. Daarnaast vind ik het belangrijk dat iemand niet voor mij kiest vanwege een ‘fear of missing out’, omdat ze bang zijn dat het aanbod niet meer komt. Je wilt dat mensen met je gaan werken om wat ze voelen: jij bent het. Dit is het! Dit is exáct wat ik nodig heb.

Zelf leiderschap nemen

Het is allemaal een groeiproces. En het begint met zelf leiderschap nemen. Zelf zeggen wat jij verwacht en ook zelf doen.

Jij bent er niet voor iedereen. Dat geldt voor alle coaches; we kunnen niet iedereen helpen. Je bent uiteindelijk niet iemands vriendin. We zijn hier om het verschil te maken. Dat maakt onze taak als coach soms ook lastig. Vooral als je een community hebt en je community laat groeien, is het belangrijk dat jij in je leiderschap stapt. Dat je zegt waar je achter staat en waar je in gelooft. Mensen hebben dat van je nodig.

Als je zelf verantwoordelijkheid neemt, pas dan kun je groeien.

Jij kiest ook

Vergeet niet: hoe meer jij uitspreekt wat je nodig hebt, hoe meer óók de law of attraction werkt.

Ik ben ervan overtuigd dat we allemaal een missie hebben. Dat we daarvoor allemaal hier zijn.

We kunnen zo veel levens inspireren en mensen helpen. Maar dat betekent niet dat je niet mag zeggen: “Dit is wat ik van jou verwacht als wij gaan samenwerken.” Integendeel!

Het is jouw bedrijf. Jij bepaalt hoe je werkt en met wie je werkt. Durf daarom ook in een verkoopgesprek achterover te leunen en te zeggen wat jij verwacht.

Het is niet alleen zo dat de klant jou kiest.

Jij kiest ook.


Ben jij klaar om jouw Facebookgroep winstgevend te maken? Meld je dan snel aan voor mijn webinar Winstgevende Facebookgroepen!


Ook interessant:

Laat een bericht achter