“Je woont te ver weg” – Hoe ga je om met dit bezwaar?

“Ja, maar je woont helemaal in Groningen. Man, wat is dat ver weg! Ik denk dat ik het toch maar niet ga doen, hoor. Die afstand… dat wordt ‘m niet voor mij.”

Herken je dit?

Hoe ga je om met dit bezwaar?

Als mensen dit zeggen in een verkoopgesprek, vraag jezelf dan het volgende af: is dit wel een echt bezwaar, óf proberen ze me op een nette manier af te wimpelen?

Hoe kom je erachter wat iemand daadwerkelijk tegenhoudt om met je te gaan samenwerken? Mijn tip: vraag door!

Afstand is zelden een probleem. Maar wat is het dan wel?

Toen ik naar Engeland verhuisde, was ik bang dat ik al mijn klanten zou kwijtraken. Niets bleek minder waar. Op dit moment is het megadruk in mijn bedrijf. Mijn omzet is opnieuw verdubbeld. En dat terwijl ik inmiddels in Amerika woon!

Als ik het dit kan terwijl ik in Amerika woon, dan kun jij het als je in Groningen woont.

Met de huidige technologie is afstand zelden een echt probleem. Er is dus vaak iets anders aan de hand.

De drie echte redenen waarom mensen geen ja zeggen

Er zijn drie redenen waarom mensen geen ja zeggen:

1. Ze geloven niet in je aanbod

Ze geloven dat het niet bij ze past, óf je aanbod past echt niet bij wat ze zoeken.

Geef jij bijvoorbeeld een blogcursus, en kunnen ze wel bloggen, maar hebben ze moeite met het schrijven van pakkende zinnen? Of zoeken ze advies over de vindbaarheid in Google? Dan trigger je ze niet genoeg met je aanbod. Dan is het niet exact wat ze zoeken.

2. Ze voelen geen klik met je

Misschien vinden ze wel te druk. Te enthousiast. Of heb je te veel ideeën…

Het kan dat mensen het gewoon niet bij jou voelen. Dat mag ook en is soms juist goed. Jij wordt ook niet van iedereen enthousiast.

3. Ze zijn bang dat ze het ZELF niet waar kunnen maken

Mensen zeggen soms tegen me: “Ik ga nog niet met jou aan de slag, omdat ik er nog niet helemaal klaar voor ben.”

Ik ben juist blij wanneer ze dat zeggen.

Bij mij is het alles of niets. We gaan voor resultaat. Daarom wil ik werken met mensen die groeien. Waarvan ik denk: laten we gaan beginnen!

Als mensen niet durven, of alles lastig vinden, dan raak ik daar alleen maar door gestrest. Ik wil alleen werken met mensen die er echt zin in hebben. En ik weet dat er genoeg coaches zijn die kunnen helpen bij andere problemen, zoals bij het krijgen van meer zelfvertrouwen of een beter werkritme.

Als afstand geen probleem zou zijn, zou je het dan wel doen?

Als iemand zegt “het is te ver”, dan is dat 90% van alle keren een smoesje. Ze zeggen dit dan vaak omdat ze beleefd willen zijn en jou niet willen kwetsen. Mijn advies in deze situatie: vraag op de man af.

Vraag bijvoorbeeld:

“Als afstand geen probleem zou zijn, zou je het dan wel doen?”

of:

“Stel je voor dat ik bij jou thuis kom, is dat dan wel een oplossing?”

Of zeg:

“Stel je voor dat het probleem van de afstand wordt opgelost. Is er dan nog verder een bezwaar? Iets anders dat je tegenhoudt?”


Nog meer tips? Beluister dan mijn podcast “Je woont te ver weg…. Zo TRAP je dat bezwaar onderuit”


Is dit wel je ideale klant?

Als afstand echt het enige probleem is, en iemand is niet bereid om in Groningen, of ergens in het midden van Nederland af te spreken, dan mag je jezelf afvragen of dit wel je ideale klant is.

Zeg eerlijk, als je heel graag hulp wilt met iets, dan ga je toch voor het beste? Dan rij je die 4 uur toch gewoon (of zit je 12 uur in het vliegtuig), omdat je weet dat die persoon jouw probleem gaat oplossen?

Jij wilt toch ook alleen samenwerken met mensen die voor het beste gaan?

Die er alles voor doen?

Die zich helemaal vastbijten in jouw training?

Het is vaak een teken dat iemand niet gemotiveerd genoeg is. Ik zou me er niet eens zorgen over maken. Als iemand daar alleen al naar kijkt, dan heb je te maken met een ‘prijsshopper’; iemand die niet voor het beste kiest. Dat is sowieso niet de beste persoon, en niet de persoon met wie jij nu wilt werken.

Ga voor het beste en vraag door

Kortom, als iemand komt met het bezwaar “het is te ver weg”, vraag dan door of dat de echte reden is. En of het ook echt een probleem is. Vaak komen ze er dan zelf ook wel op terug, en zeggen ze:

“Ja, weet je, eigenlijk is dit onzin. Ik vind het gewoon een beetje spannend.”

Dat mag. Ze mogen het spannend vinden. Het is een nieuwe stap. Iedereen vindt het spannend om een stap te nemen waarvan ze weten dat het ze verder helpt. Dat hoort erbij.

Help mensen in het proces, maar ga niet akkoord met alle bullshit die ze tegen je zeggen

En ga ook niet akkoord dat dat jouw probleem is. Dat is het niet.

Iemands belemmerende overtuiging is hun eigen belemmerende overtuiging. Als coach kunnen we mensen coachen, zelfs in het verkoopgesprek, maar we zijn niet verantwoordelijk voor hun eigen bullshit. Iedereen heeft zijn eigen portie.

Je hoeft echt niet je hele website en aanbod aan te passen omdat één iemand zegt dat Groningen te ver is.

Dat is, zoals ze dat in Groningen zeggen: “Je reinste kolde”.


Ben jij klaar om jouw Facebookgroep winstgevend te maken? Meld je dan snel aan voor mijn webinar Winstgevende Facebookgroepen!


Ook interessant:

Laat een bericht achter