lindavanaken-mamaliefde-interviewlindavanaken-grootstemamablogger-blogadvies.nl

5 vragen aan professioneel blogger Linda van Aken

In de serie ‘5 vragen aan’ vraag ik inspirerende ondernemers het hemd van het lijf. Allen vallen ze op door hun authentieke, pure manier van werken waarbij verbinding ook online centraal staat. Dit keer stel ik 5 vragen aan Linda van Aken.

Linda is een van de grootste mamabloggers van Nederland en bereikt met haar blog mamaliefde.nl maandelijks 230.000 mensen. Yes, dat lees je goed: 230.000 unieke bezoekers per maand! Ik ontmoette Linda tijdens het bloggersevent dat ik organiseerde en uiteraard was ik erg benieuwd naar haar tips. Laten we direct overgaan tot haar antwoorden!

 1: Van huis uit ben je pedagoog maar sinds een paar jaar ben je fulltime blogger. Wat was de reden waarom je begon met bloggen? 

Tijdens de zwangerschapsverlof van mijn jongste ben ik begonnen met bloggen. Eigenlijk puur uit verveling, want hij was gewoon een ‘ideale’ baby die veel sliep, weinig huilde en graag een beetje rondkeek in de box. Ik had eerder al wat videoreviews gemaakt en ook gastartikelen geschreven voor een andere site, maar besloot nu voor mezelf te beginnen. Onder andere omdat ik ook regelmatig vragen kreeg als ‘Oh, kun je ook met een baby verven? Hoe doe je dat dan?’ en ‘Hoe zit dit?’ en besloot die ervaringen te gaan delen.

Ik begon met een gratis WordPresspagina, want ik kende mezelf en had wel meer hobby’s maar niet alles volgehouden. Na drie maanden merkte ik dat ik het erg leuk vond en het volhield, ondanks dat ik weer was gaan werken. En ik ontdekte dat er een hele bloggerswereld was, toen nog vooral veel via Twitter en Bloglovin’. Ik zag ook dat er bloggers waren die leuke producten ontvingen en een enkeling die zelfs geld kreeg, en dus gaf ik mezelf een moederdagcadeautje: een eigen domein. Want dan word je een stuk serieuzer genomen. Diezelfde maand kreeg ik mijn eerste barterdeal: een dekbed van Snurk. Ik weet nog als de dag van gisteren hoe bijzonder ik dat vond. Zelf zou ik het nooit kopen omdat ze niet heel goedkoop zijn. Na een half jaar bloggen had ik ook mijn eerste betaalde opdracht, voor wel 35 euro!

Ik leerde dat er pr-bureaus waren waar je je als blogger kon inschrijven, maar hoorde regelmatig terug dat je dan toch echt minimaal 10.000 unieke bezoekers per maand moet hebben. Dat werd dus mijn eerste streven. Ik sprak erover met iemand met wie ik samen een Facebookgroep voor mama’s & bloggers beheerde en zij had zo haar twijfels of ik dat zou halen. Dat werkte voor mij juist heel erg motiverend, want nu had ik een doel: laten zien dat ze het niet bij het juiste eind had 😉 Een jaar later zat ik niet op de 10.000, maar zelfs al rond de 15.000 bezoekers! Het volgende streven werd minimaal 1.000 per dag, en zo legde ik elke keer de lat een stukje hoger.

In de zomer van 2015 had ik zoveel betaalde opdrachten dat het toch wel noodzakelijk werd om me in te schrijven bij de KvK.

Ik blogde toen nog steeds naast mijn werk, maar stond er wel open voor om het verder te laten groeien. De inschrijving was dus eigenlijk een tweede ‘investering’. Ondertussen verschenen de marktplaatsen en websites waarop je je kunt aanmelden om te pitchen op opdrachten, wat het een stuk makkelijker maakte om er geld mee te verdienen. Ook word ik regelmatig gevonden via Google en vervolgens benaderd, waardoor ik niet actief acquisitie hoef te doen. Eigenlijk is het dus heel langzaam gegroeid.

Nog een jaar later, in september 2016, moest ik een keuze maken: ik kreeg nu meerdere verzoeken voor persreizen en dat vond – en vind – ik toch wel erg gaaf, maar elke keer vrij vragen… dat was toch ook wel een dingetje. Toch heb ik de stap gewaagd om er vol voor te gaan. In het begin nog echt als blogger, maar stukje bij beetje leerde ik ook steeds meer te denken en kijken als ondernemer. Zo zijn er zaken – van  websitebeheer tot redigeren van teksten en van boekhouding tot de acquisitie van opdrachten – die ik uitbesteed en werk ik ook regelmatig samen met gastbloggers zodat ik vol kan gaan voor datgene waar ik ‘goed’ in ben en leuk vind om te doen: het bloggen zelf.

Daarnaast ben ik ook steeds meer van een afstandje naar mijn eigen blog gaan kijken. Zo was het qua categorieën een chaos, en ben ik nu druk bezig om daar meer orde in te scheppen. Het is geen persoonlijke blog meer waarin ik soms wat tips deel. Al wil ik wel bewust het karakter van een blog behouden in plaats van dat van een online magazine. Dat doe ik bijvoorbeeld door het schrijven van een weekoverzicht, of door persoonlijke anekdotes te verwerken in artikelen zonder dat het te privé wordt.

Vraag 2: Inmiddels heb je een van de grootste mamablogs van Nederland en werk je met een team van gastbloggers. Hoe ziet een werkdag er bij jou uit?

Dat wisselt elke dag, en daarom vind ik het ook zo leuk en kan ik er vol voor gaan. Het is niet alleen maar werk maar ook mijn hobby. De ene week kan ik in een hotel in Duitsland zitten om de Spielwarenmessebeurs in Neurenberg te bezoeken, terwijl ik de andere week thuis heel veel uren maak.

Een dag thuis begint al voordat de wekker afgaat met het lezen van appjes en meldingen op mijn telefoon. Daarna volgt de ochtendchaos om de kinderen op tijd naar school te brengen. Eenmaal thuis duik ik gelijk achter het beeldscherm om mailtjes te beantwoorden en nieuwe berichtjes te lezen. Het huishouden laat ik los, want als je buitenshuis werkt kun je ook niet snel even stofzuigen of een wasje draaien.

Een keer in de twee weken komt er een schoonmaakster, waar ik erg blij mee ben. Als ik echt aan de slag moet zet ik WhatsApp en Facebook uit zodat ik me vol kan concentreren op wat ik wil/moet doen. Ik probeer de avond ervoor een lijstje te maken met drie dingen die ik die dag gedaan wil hebben. In theorie, tenminste. In de praktijk pakt dat soms toch anders uit. Ik schrijf vooral in een flow, wat betekent dat ik de ene dag vrij snel meerdere blogs achter elkaar kan schrijven terwijl er de andere dag niets uitkomt. Op dat soort dagen hou ik me dan meer bezig met technische zaken, zoals het updaten van blogs, het maken van Pinterestafbeeldingen, het verdiepen in nieuwe marketingontwikkelingen en ga zo maar door. Als blogger is er altijd wel wat te doen.

De kinderen blijven maandag, dinsdag en donderdag over zodat ik door kan werken of makkelijker afspraken buitenshuis kan maken. Op woensdag is het een halve dag en op vrijdag eet zoonlief thuis omdat hij nog niet vast op vrijdagmiddag ook naar school gaat. Als de kinderen thuis zijn neem ik me voor om er voor hun te zijn. Samen iets te doen of spelen, en soms ook nieuw speelgoed testen of foto’s maken van nieuwe kleding. Tot vijf uur mag er in principe geen tv aan, dus zullen ze zich moeten vermaken of vervelen. Om vijf uur ga ik dan koken, eten we samen en daarna mogen ze nog even tv-kijken en spelen. Mijn man brengt ze om zeven uur naar bed en dan kruip ik vaak weer achter de laptop. Ook in het weekend. Dat zullen we dan maar ‘hobbytijd’ noemen. Ik ben echt een avondmens. Vaak staat de tv dan ook aan zodat het toch niet helemaal werken is. Rond twaalf uur stop ik en is het bedtijd. De laatste tijd probeer ik wel steeds vaker wat momentjes voor mezelf in te plannen: even uurtje in bad, een half uur spelletjes spelen, Netflixserie kijken, bezoekje schoonheidsspecialiste of zelfs maar boodschappen doen of lunch halen zodat ik niet alleen maar aan het werk / met kinderen bezig ben.

Dit wissel ik dus af met afspraken buitenshuis. Die zijn heel divers – van zakelijk overleg tot een persdag of -event – en zowel overdag zonder kinderen als op woensdagmiddag of in het weekend met kinderen. En dan zijn er ook nog de weekendjes waarin we er als gezin op uitgaan. De uitstapjes met de kinderen zie ik dan echt als een soort qualitytime. Ik doe het ook alleen als de kinderen het leuk vinden. Dat kan variëren van een skiles bij SnowWorld in het kader van de nieuwe speelgoedlijn van Playmobil, tot een bezoek aan de première van een bioscoopfilm of musical. Gelukkig vinden mijn kinderen het ook (nog steeds) geweldig om op vakantie te gaan. Vaak vragen ze zodra we thuis zijn wanneer we weer weggaan. De reisjes die we maken variëren van een nachtje of weekendje weg in binnen- of buitenland tot een hele vakantie. Zowel onbetaald als soms zelfs betaald. Afhankelijk van de bestemming en afstand ga ik alleen met de kinderen of gaat mijn man mee. Hij kan niet altijd mee omdat hij regelmatig in het weekend moet werken.

Na een uitstapje of persreis moet er vrijwel altijd over geschreven worden. De ervaring leert dat zo snel mogelijk het makkelijkst is, anders moet ik teveel gaan terughalen. Maar soms ontkom je daar niet aan. Zeker na een weekend weg kost het schrijven van een blog soms net zoveel tijd als het weekendje weg zelf. Daarom probeer ik dan vaak ‘s avonds als de kinderen op bed liggen al een begin te maken. Dan hoef ik het later alleen nog maar te finetunen en de foto’s te bewerken.

Vraag 3: Jouw blog is echt jouw baan geworden. Voor veel ondernemers is het verdienmodel van een blogger nog echt een raadsel. Kun je vertellen hoe jij jouw geld verdient? 

De inkomsten komen in grote lijnen via drie manieren binnen: banners, advertorials en affiliate.

Affiliate wil zeggen dat als er iemand via bepaalde linkjes een aankoop doet bij bijvoorbeeld bol.com, ik daar een commissie van krijg. Dat varieert van 4 tot 6% per aankoop, afhankelijk van productsoort. In een aantal blogs heb ik deze linkjes verwerkt. De inkomsten hiervan verschillen per maand. In november/december met Sinterklaas en Kerst kan dat soms net zoveel zijn als de rest van het jaar bij elkaar opgeteld.

Banners zijn advertenties van een bannerbureau en Google AdSense die ik op mijn site weergeef. Welke dat zijn is afhankelijk van wat en hoeveel er is ingekocht. Dit gaat per channel waar bijvoorbeeld meerdere mamasites op zijn aangesloten. Is het aantal views gehaald, dan schakelt hij uit en worden er Googlebanners zichtbaar. Ook hiervan wisselen de vergoedingen per dag. Je krijgt een deel op basis van aantal views (per 1000) en/of op basis van het aantal clicks. De vergoeding daarvan hangt echter af van het inkoopbedrag en het bedrijf dat wordt vertoond. En ook daarbij geldt dat een decembermaand drie keer zoveel kan opleveren als januari met hetzelfde aantal views omdat de tarieven omhoog gaan als gevolg van vraag en aanbod .

Ook al zijn deze twee vormen van inkomsten wisselend qua bedrag, het vormt toch een vast basisinkomen waar ik dit jaar meer op wil gaan inzetten.

Advertorials is de grootste bron van inkomsten, maar wisselt ook het meest.

Nu zijn er meerdere vormen mogelijk. Zo zijn er bedrijven die je willen betalen voor een linkje in een bestaand of nieuw artikel omdat ze hopen zo hoger te scoren in Google, en bedrijven die een tekst aanleveren die je, eventueel met aanpassing, alleen maar hoeft te publiceren (ook weer vanwege de linkbuilding). Hierbij wordt vaak gekeken naar de zogenaamde waardes van je site bij MozRank met PA en DA, of bij Majestic met de Trust en Citation Flow. De vergoeding hiervan is vrij laag omdat er veel concurrentie is. Officieel is betaalde linkbuilding een “black hat”-strategie en verboden door Google. Daartegenover staat de zogenaamde branded content, waarbij je wordt ingekocht om een bepaald product, dienst of merk in the picture te zetten. Dit gaat vaak in relatie met social media. Hierbij moet het artikel ook echt over dat product of dienst gaan, of juist in native content verwerkt worden zodat het natuurlijk leest. Niet iedereen houdt tenslotte van reclamepraatjes. Bij dit soort opdrachten is er vaak ook een budget beschikbaar voor promotie op social media als Facebook en Instagram.

4: Tijdens het bloggersevent vertelde je dat de meeste van jouw bezoekers via Google komen. Op een post in december had je bijvoorbeeld 60.000 hits. Hoe komt het dat jouw blogs zo goed scoren in Google? En natuurlijk: hoe kunnen wij dat ook voor elkaar krijgen? 😉

Oef, dat is een hele goede en lastige vraag. Er zijn maar liefst 200 factoren die een rol spelen als het gaat om de ranking in Google. Of waarvan het vermoeden is dat ze een rol spelen omdat Google niet prijs geeft wat echt werkt. Aan het een wordt echter zwaarder getild dan het ander. Experts hebben er dan ook verschillende meningen over.

Wat voor mijn gevoel werkt is om rekening te houden met het uitgangspunt van Google. Zo snel mogelijk het juiste antwoord geven op de vraag van de zoeker. Daarin zie je gelijk al meerdere factoren terug komen. Zo speelt de snelheid van je website een rol. Zorg dus voor een snelle hosting. Niet alleen een mooi thema, maar ook een snel thema dat responsive is voor mobiele telefoons is een must, met niet teveel plugins enzo. Dat is eigenlijk je basis.

Als het gaat om de blogberichten moeten die inhoudelijk goed aansluiten bij de zoekopdracht of de vraag die daarachter ligt. Geen korte krabbels dus van 200 woorden maar echte inhoudelijke artikelen, waarin je zo uitgebreid mogelijk antwoord geeft. Eventueel in combinatie met andere zaken die daaraan gerelateerd zijn, en eventueel door te verwijzen naar andere bronnen met meer gedegen informatie. Zorg ervoor dat de tekst makkelijk scanbaar is zodat het antwoord snel gevonden kan worden. Anders is het kruisje een stuk verleidelijker en gaat de bezoeker door naar het volgende zoekresultaat. De tijd op je site speelt ook een rol. Als de bezoeker echt gaat lezen wil dat zeggen dat het antwoord dus interessant is en zal je hoger scoren.

Tot slot is het goed om rekening te houden met interne linkbuilding. Verwijs in je artikel naar eerdere artikelen waarin meer informatie te vinden is zodat mensen doorklikken en dus langer op je site blijven. En vanuit oudere artikelen naar het nieuwe artikel om de “link juice” flink door te laten sijpelen. Dit wordt soms ook wel “Champagne SEO” genoemd. Daarnaast zijn er ook factoren die een rol spelen waar je niet veel invloed op hebt, zoals de leeftijdsduur van je domein, en als je meerdere artikelen hebt die goed scoren is de kans groter dat een nieuwe blog ook sneller hoger scoort.

Vraag 5: Welke tip zou je graag aan iedereen willen meegeven die professioneel wil gaan bloggen?

Begin! Er is maar één manier om het bloggen echt onder de knie te krijgen en dat is door gewoon te doen. In de praktijk leer je het meeste en het snelste. Een cursus volgen of boek lezen is leuk, maar tegen de tijd dat je klaar bent zijn de ontwikkelingen een stuk verder. Begin dus vooral met bloggen en zoek je eigen weg daarin. Maak je eigen keuzes. Er zijn al tig andere blogs, maar jij bent uniek en jouw blog dus ook. Probeer niet een ander te kopiëren, want daar wordt je vroeg of laat op afgerekend en dat hou je niet lang vol. Geloof in je eigen kracht. Wel is het fijn om wat actiever contact te hebben met andere bloggers, je hoeft het niet helemaal alleen te doen. En sta vooral ook open om gewoon ‘fouten’ te maken, want daarvan leer je het allermeeste!

Wauw, Linda! Bedankt voor je open antwoorden! Knap hoe jij alles combineert en zo je blog hebt laten groeien!

 

Reacties

  1. Manon

    Leuk en grappig om te lezen dat ik niet de enigste ben die uit verveling ging shoppen

  2. Nicole Orriëns

    Altijd leuk om de verhalen van bloggers te lezen. Het is fantastisch dat je van bloggen je werk kunt maken vind ik altijd.

  3. Fleur

    Leuk interview. Ik ken Linda persoonlijk en leer altijd weer wat nieuws van haar. Een hele inspirerende vrouw

  4. MC Kleuver

    Leuk om eens te lezen waar jouw inkomsten vandaag komen. Dat was voor mij ook een raadsel.

  5. Maikel

    Jammer dat Linda van Aken zelf nauwelijks haar artikelen zelf schrijft maar vrijwel alles kopieerd van andere onbekende blogs. Of ze vertaalt ze uit het Engels. Gooi haar blogs maar eens door google en je zit haar ïnspiratie”

Laat een bericht achter