In deze blog deel ik 3 manieren waarop je een challenge inzet bij een lancering. Veel mensen denken dat je alleen een challenge kunt organiseren als je coach bent. Niks is minder waar. Je kunt ook heel goed een challenge organiseren als je bijvoorbeeld een boek op de markt wilt brengen of als je een product wilt promoten. Ik leg uit hoe je dit doet.

1. Organiseer een challenge die aansluit op je boek

Schrijf jij een boek? Sowieso is het dan superslim om een Facebookgroep aan te maken en mensen mee te nemen in het schrijfproces. Je volgers denken namelijk graag met je mee.  Zo kun je ze laten meebeslissen over het kiezen van je titel en boekcover. Hoe enthousiaster zij nu al zijn, hoe makkelijker jij straks je boek verkoopt.

Maar hoe gaaf is het als jij daarnaast een challenge organiseert wanneer je boek uitkomt? Op deze manier kun je veel mensen tegelijk laten kennismaken met jouw expertise. Zorg ervoor dat het topic van je challenge aansluit op je boek en licht alvast een piepklein tipje van de sluier op, bijvoorbeeld door een handige tip uit je boek te delen. Aan het eind van de challenge bied je het boek aan, idealiter in combinatie met een cursus of een andere fijne deal. Hoe tof en effectief is dat?

Elke zondag upload ik om 16.00 uur Nederlandse tijd een vlog op mijn YouTubekanaal. Heb je een vraag waar je heel graag antwoord op wilt? Mail naar team@kimbuining.com of stel je vraag onder mijn laatste video.

2. Combineer je challenge met een toffe deal voor je product

Verkoop jij een product? Kijk dan eens wat voor vragen je klanten stellen en organiseer een challenge waarin ze daarmee aan de slag gaan. Stel dat je edelstenen verkoopt. Hoe gaaf is het dan als mensen tijdens jouw challenge ontdekken welk edelsteen perfect voor hun is? En hoe gaaf is het als ze vervolgens een toffe deal krijgen voor een mooi pakket? (En dus meteen 100 euro bij je uitgeven in plaats van dat ze een piepklein knuffelsteentje kopen van 3 euro.)

Er zijn zoveel gave manieren om een challenge te organiseren. Zorg ervoor dat je iets tofs doet waarmee je uitschiet in de markt.

3. Promoot je membership met een challenge

Een membership is een fantastisch vervolgtraject om bestaande klanten bij je te houden. Daarnaast kunnen mensen die nog niet eerder met je hebben samengewerkt hiermee op een laagdrempelige manier bij je instappen.

Challenges zijn uitermate geschikt voor het lanceren of promoten van je membership. De challenge die ik begin dit jaar organiseerde om mijn Community Club te lanceren leverde me in een paar dagen tijd bijna 100 leden op. Ook hier geldt: zorg ervoor dat het topic van je challenge goed aansluit bij je vervolgaanbod. Dat het waardevol is voor je volgers en ze na afloop staan te springen om meer.

BONUSTIP: Lanceer je Facebookgroep met een challenge

Hoe vet is het als jij jouw groep meteen start met een knaller? Als je beschikt over een grote mailinglijst of al aardig wat volgers hebt op andere socialmediakanalen is een challenge dé manier om jouw Facebookgroep te lanceren. Hiermee maak je razendsnel verbinding met je groepsleden en kun je je mensen meteen enorm goed helpen. Je zult zien hoeveel effect het heeft, hoe keihard je groep in één keer groeit en hoeveel waarde je hierdoor kunt bieden.

Tot zover mijn tips. Ik ben heel benieuwd welke voor jou het meest interessant is. Deel je het hieronder?

3 manieren waarop je een challenge inzet tijdens een lancering Kim Buining Facebookgroep Facebookgroepen Community Club

Je las een artikel van Kim Buining, auteur en community-expert

Klaar voor meer klanten? Kom in actie!

Foto’s: Chelsea Mabry